Sabtu, 1 Mac 2014

Memperbarui Komitmen Dakwah


Judul asal: Maza Ya'ni Intimaa'i lid-Dakwah
Penulis: Muhammad Abduh
Penterjemah: Uril Bahruddin
Judul Terjemahan: Memperbarui Komitmen Dakwah
Penerbit: Robbani Press

Pernah saya bersembang dengan seorang rakan di dalam bas, kami dalam perjalanan ke Kuala Lumpur. Dia meluahkan perasaan nya berkenaan dengan seruan infaq . "Boleh lah pakcik-pakcik ni suruh bagi duit, diorang dah stabil, ada gaji bulan-bulan, ada pencen, kalau infaq dua tiga ratus pun tak ada effect pada hidup, kita yang student ni?"

Ya, begitulah kita sering rasa. Kehendak dakwah kadang menghimpit. Namun dalam bacaan saya di dalam buku tulisan Muhammad Abduh ini sedikit sebanyak memujuk hati saya. Saya terkesan dengan istilah 'Miskin yang dermawan' yang diungkapkan dalam buku ini. Ya, Rasulullah tidak kaya, tapi beliau dermawan, bukan syarat dermawan perlu kaya, dan bukan syarat memberi infaq perlu stabil.

Pesanan-pesanan beliau dalam buku ini begitu mendalam. Sememangnya dakwah menuntut segalanya dari kita. Kita mengeluh tiada masa, tiada tenaga, penat, susah. Namun itulah jalan dakwah yang kita SENDIRI PILIH. Kerana kita yakin jalan yang susah dan panjang inilah jalan ke Syurga, Syurga yang selalu kita sebut dalam doa dan sujud kita.

Agama ini tidak tertegak dengan angan-angan, tetapi hasil usaha dan nyawa para sahabat dan pejuang Islam yang ikhlas hingga ke akhir zaman. Ia memerlukan insan yang proaktif, tidak hanya menunggu arahan, sensetif dan mampu memberi kontribusi.  Perlu kita mempunyai inisiatif dan tidak mandul. Menjadi ahli yang setia, beradab dalam menegur, rendah hati dan mampu ditegur, tidak hanya mahu membenarkan pendapat sendiri dan memaksakan nya. Susah dan sukar melaksanakan semuanya, tetapi ini lah jalan nya. Jalan yang kita PILIH SENDIRI tanpa ada sesiapa yang memaksa.

Kata-kata Muhammad Abduh:

"Dan ingatlah selalu, wahai saudaraku aktivis dakwah, bahawa ALLAH telah memilih engkau dari sejumlah makhlukNYA untuk mengembangkan risalah ini. Ketahuilah bahawa beban dakwah sangat berat dan keperluannya sangat banyak, sementara orang yang baik itu sedikit jumlahnya, dan engkau adalah salah seorang dari yang sedikit itu. Mintalah pertolongan dari ALLAH. Jadilah orang yang tertib dalam segala urusan. Semoga ALLAH memudahkan urusanmu!"

Buku yang sangat sesuai buat mereka yang telah penat, berhenti, tertinggal ataupun futur.

p/s: Terima kasih Dr. Khairul bagi saya pinjam buku yang sangat bermanfaat ini.

2 ulasan:

chad_NH berkata...

pelik. kenapa bila bukak blog ni tak buleh baca habis sebab ada warna kuning yang tak buleh hilang.(menghalang pembacaan) dah lama nak tanya tapi tak tertanya

Syed Ahmad Fathi berkata...

Terima kasih for informing. Baru perasan. I've fixed it, rasanya dah kembali normal.