Ahad, 5 Mac 2023

Catatan Baitul Muslim 61: Menjawab Soalan Anak-Anak


Sekitar cuti sambutan tahun baru cina, pada awal tahun 2023, aku sempat bertemu dan bersembang bersama seorang sahabat lama, Musthoffa Syawwal. Selepas bermain bola bersama, kami singgah makan di Bertam. Lewat malam tersebut kami bersembang tentang banyak perkara, dari lewat malam, kami bersembang hinggalah awal pagi. Walaupun penat dan mengantuk, aku merasakan ia adalah satu diskusi yang bermakna dan menyegarkan. Antara yang kami sembangkan adalah perihal bagaimana untuk mengembangkan pemikiran anak-anak.

Anak-anak ini apabila mereka berjaya menggunakan lidah dan mula bertutur, dia akan mula bertanya macam-macam. Kadangkala soalannya berulang-ulang, banyak ketika juga soalannya tidak masuk akal. Ibubapa yang tidak sabar dan berhati-hati mungkin akan menjawab soalan anak-anak itu bukan untuk membuatkan mereka berfikir, tetapi untuk membuatkan mereka berhenti bertanya kerana mereka berasa rimas. Aku sendiri membuat kesalahan ini dan sering kali menyesali perbuatanku itu.

Musthoffa yang mengusahakan bisnes farmasi membuat pemerhatian bahawa untuk generasi baharu mengharungi cabaran kehidupan, mereka perlu mempunyai kemampuan berfikir yang baik. mempunyai kecerdikan bersosial, menyelesaikan masalah secara kendiri, dan mempunyai kemahiran logik dalam memahami persekitaran mereka. Ya, sangat banyak perkara yang perlu mereka kuasai, dan semestinya ia tidak dapat dikecapi semuanya hanya dengan membaca, ia adalah tugas sukar kerana mereka akan mewarisi dunia yang berbeza dari dunia yang dihidupi oleh ibubapa mereka. Sebab itu aku merasakan bahawa yang lebih penting adalah mereka belajar untuk belajar. Kemampuan mereka untuk belajar benda yang baru akan menyebabkan mereka relevan dengan zaman yang akan datang. Jika mereka mampu belajar benda baru, mereka akan dapat melansungkan hidup dengan cabaran baharu pada masa akan datang. Oleh itu, hadiah kita pada anak-anak yang paling penting adalah membuatkan mereka jatuh cinta untuk belajar dan terus belajar. Untuk itu, kita perlu sabar menjawab semua soalan mereka.

Tiada ulasan: