Sabtu, 1 Ogos 2009

Pandangan terhadap Muslim di Russia


Artikel ini saya tulis berdasarkan tinjaun yang dibuat oleh salah satu akhbar Islam Russia iaitu As-Salam bertarikh 13 July 2009 terhadap Ummat Islam di Russia.

Rata-rata umat Islam di Russia beranggapan bahawa masyarakat di sini masih memandang Islam dengan pandangan negatif.Ada juga yang merasakan Umat Islam dilayan seperti 'Second Class People'. Namun ini merupakan pandangan dari salah satu responden dan ia tidak mewakili seluruh Ummat Islam di Russsia.

Pandangan terhadap Islam seperti ini adalah disebabkan pengaruh media barat yang meyebarkan idea 'Islamphobia' dan mengaitkan golongan Islam dengan kumpulan-kumpulan pengganas.Namun , saya percaya bahawa Islam akan dapat diterima baik disini insyaALLAH.Beberapa 'respond' yag telah dialih bahasa adalah seperti berikut:

Responden 1: Kami tinggal di Dagestan , dan ia merupakan sebahagian dari Russia. tetapi disini Ummat Islam di golongkan dengan cara yang berbeza. Ini norma : Ramai orang maka pelbagai pandangan.


Responden 2: Seperti di seluruh dunia , di Russia Muslim dipandang negatif.


Responden 3: Disini layanan terhadap Muslim buruk. Bagi pandangan saya terutamanya kepada saudara baru . Seperti Islam tetapi bercampur dengan Wahabism. Perkara ini memburukkan Islam. Tetapi semestinya tidak semua.


Responden 4: Layanan terhadap Muslim sepatutnya lebih baik , seperti terhadap mereka sendiri kerana Muslim antara muslim adalah sama.


Responden 5: Muslim di Russia pada hari ini Alhamdulillah tidak sedikit , dan penduduk Russia telah terbiasa dengan kita , tetapi yang mendukacitakan adalah kita selalu
dikaitkan dengan pandangan-pandanga serong , tetapi menjadi tanggungjawab kita untuk mengamalkan agama kita , InsyaALLAH semua usaha kita akan diberi ganjaran.


Responden 6: Ia sangat mendukacitakan bahawa Muslim di Russia tidak disukai , mereka takut dan beranggapan semua Muslim adalah Wahabi , tetapi mereka silap.


Responden 7: Kebanyakan Orang Russia mendapat informasi tentang Islam dan Muslim dari pihak media. dan kita semua tahu siapa yang menguasai Media Russia. Oleh itu kita dilayan dengan penuh hati-hati , menjadi kewajipan kita bagi menyebarkan kebenaran kepada penduduk di Russia sebanyak yang boleh.


Responden 8: Layanan terhadap Muslim tidak teruk , tetapi masih ada yang beranggapan negatif.