Khamis, 27 Ogos 2009

Ramadhan Peluang Keemasan



"Bulan Ramadhan adalah bulan yang diturunkan didalamnya Al-Qur'an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (yang haq dan Batil) Kerana itu siapa diantara kamu yang berada di dalam bulan itu maka berpuasalah. Dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (dia tidak berpuasa) , maka (wajib menggantikannya) sebanyak hari yang ditinggalkannya itu pada hari-hari yang lain. ALLAH mengkehendaki kemudahan bagi kamu dan tidak mengkehendaki kesukaran bagimu . Hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan mengagungkan ALLAH atas petunjukNYA yang diberikan kepada kamu , agar kamu bersyukur" (Al-Baqarah:185)

Alhamdulillah kita masih diberikan peluang oleh ALLAh S.W.T untuk melalui bulan Ramadhan. Bulan penuh keberkatan dan pengampunan. Maka seharusnya kita mengunakan peluang ini sebaik-baiknya dan mengisinya dengan amal ibadah kepada ALLAH.

Adalah sia-sia jika bulan mulia ini berlalu seperti bulan-bulan lain di dalam hidup kita di mana kita langsung tidak menambah amal ibadah bagi merebut ganjaran yang dijanjikan oleh ALLAH.
Janganlah kita menghabiskan saat-saat yang kita perolehi di bulan ini hanya dengan tidur dan melakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah. Sebaliknya isilah ia dengan tilawah Al-Qur'an.

Bulan ini juga merupakan bulan bagi menguji sejauh mana konsistensi ibadah kita. Adakah ibadah kita di permulaan bulan sama dengan di pengakhiran? Atau adakah ia meningkat atau menurun?

Kerana kita tidak mengetahui adakah kita akan sampai kepada Ramadhan yang seterusnya.Kita tidak tahu bila kita akan menemui ALLAH S.W.T. Oleh itu peluang ini harus di gunakan untuk berjihad.Jihad melawan nafsu. Jihad menahan lapar dan dahaga.


Sama-samalah kita saling memperingati antara satu sama lain mengenai peluang yang ada di bulan berkat ini. Semoga kita semua mendapat ganjaran sepenuhnya di dalam Ramadhan Al-Mubarak.

(Gambar diatas hanya hiasan semata-mata dan bukan bertujuan untuk meraih populariti)

1 ulasan:

Abdul Rahim bin Mohd Bakri berkata...

akhirnya bos kmbli ke jalan yang benar..alhamdulillah