Jumaat, 12 Disember 2014

Hambatan Hambatan Dakwah


Penulis: Muhammad Ahmad Ar-Rasyid
Penerbit: Robbani Press, Jakarta 2002
Judul asal: Al- 'Awaiq

Bingkisan ini merupakan penulisan dalam siri-siri pesanan kepada para da'ei, ia merupakan sambungan dari buku yang pertama iaitu Al-Muntalaq. Saya mula membaca nya pada 18 Oktober 2014 dan selesai membacanya pada 4 Disember 2014, satu hari sebelum saya berakad nikah. Kesibukan sehari-hari mengekang pembacaan, namun saya cuba beristiqomah untuk membaca beberapa mukasurat sebelum tidur setiap hari. Alhamdulillah selesai.

Sekiranya kita memilih untuk bergerak, bernafas, dan hidup bersama dakwah, kita akan dapati ia merupakan jalan yang sukar. Sejarah mencatatkan berbagai cerita, peristiwa, ujian yang akhirnya menyebabkan seseorang itu akhirnya terkeluar dari gerabak dakwah. Padahal dakwah adalah satu kemuliaan, meninggalkan nya bererti kita meninggalkan kemuliaan!

Oleh itu Sheikh Muhammad Ahmad Ar-Rasyid telah menyiapkan makalah ini sebagai pesanan kepada para pendakwah agar terus bertahan, bernafas panjang dan setia menunggu janji Allah. Pelbagai jenis penyakit dikupas dan digarap, agar para pendakwah dapat memahaminya dan mengelakkan diri dari terputus dari tali dakwah.

Sekiranya anda telah lelah, anda telah berikan segala-galanya untuk dakwah, anda penat dan perlu sedikit masa untuk berehat. Maka berehatlah dengan meneliti lembaran-lembaran tulisan ini. Moga anda menemui semula kekuatan itu, kekuatan yang menggerakkan anda pada kali pertama.

Salam perjuangan.

1 ulasan:

pedangtertinggi berkata...

Terima kasih, artikel yang membina sewaktu aku tgh down :'(