Ahad, 31 Mei 2020

Pengalaman Merentas Negeri Semasa PKPB



Petang Khamis baru saya mendapat surat kebenaran dari syarikat mengesahkan yang saya perlu ke pejabat keesokan harinya. Sebaik sahaja isteri saya pulang dari pejabat beliau saya terus ke balai polis. Di pos kawalan saya bertanya sama ada kaunter rentas negeri masih dibuka. Abang Polis menjawab:

"Kaunter dah tutup la abang, buka sampai jam 4 petang sahaja, esok datang semula jam 8 pagi, borang kebenaran syarikat ni tak cukup untuk rentas negeri, perlu ada kebenaran polis, esok abang datang balik jam 8 pagi".

Ah, sudah. Esok giliran saya untuk masuk pejabat adalah pada jam 8. Mustahil boleh sampai tepat pada masa, jadi setelah pulang saya emel semula pengurusan untuk tukar giliran saya kepada jam 10 pagi, dan mereka benarkan. Saya sedikit lega. Selepas sarapan ke-esokan harinya saya ke balai lagi. Jam 8 saya sudah mula beratur, ketika itu masih belum ramai orang lagi, baru ada dalam 8-9 orang. Kemudian datang abang polis buat pengumuman bahawa kaunter buka jam 9.30 pagi, jadi siapa yang belum makan boleh pergi makan dahulu katanya.

Ah sudah. Kalau pukul 9.30 baru buka, mana sempat nak sampai ke Georgetown jam 10 pagi. Tak apalah, saya pasrah. Kemudian datang pakcik polis mula mengagihkan borang, borang ini sama dengan borang yang pihak PDRM bekalkan online, jadi elok anda membawa pen ke balai, jam 9 orang mula ramai, barisan beratur juga sudah panjang sehingga ke luar balai. Ada seorang abang datang dan mula menjadi agitator "depa ni tak fikir pasal orang, tengah panas macam ni nak suruh orang beratur panjang, takda akai". Saya malas masuk campur, dalam hati saya berterima kasih pada abang polis yang suruh saya datang awal jam 8 semalam.

Jam 9.30 kaunter mula dibuka di dalam dewan. Makcik polis dengan laudspeaker memanggil frontliner untuk memotong barisan, juga siapa yang sudah menghantar borang semalam diberi keutamaan. Sampai giliran saya masuk dewan abang polis yang menjaga pintu bertanya 

"Ni nak pergi mana?". 

"Kerja" jawab saya pendek. 

"Kerja apa?" tanya abang polis lagi. 

"Data analyst" jawab saya. 

Abang polis kelihatan bingung seketika, bukan abang polis sahaja, ramai kawan dan sahabat handai juga sukar mengerti nama perkejaan tersebut, kerana ia diluar norma pekerjaan tipikal biasa seperti cikgu, doktor, berniaga, dan sebagainya. Saya dibenarkan masuk dan ditunjukkan ke kaunter bagi permohonan kebenaran bekerja.

Kakak polis di kaunter pun mula menyoal siasat. 

"Ni kerja kat mana?". 

"Georgetown, Penang" jawab saya ringkas. 

"Kenapa ada kat sini? soalnya lagi.

Soalan ini menyebabkan saya bingung seketika. Adakah ini soalan falsafah kewujudan? Menurut Rene Descartes, manusia itu berfikir, kemampuan akal untuk berfikir itu menjadi bukti untuk meyakinkan diri sendiri bahawa dia wujud, kata Rene "I think, therefore I am". Adakah jawapan yang saya patut berikan pada akak polis "I think, therefore I am here". Tapi saya meneka bahawa akak ini bukan ingin berfalsafah.

"Saya duduk Sungai Petani kerja di Penang" jawab saya.

Akak tersebut pun tanpa apa-apa reaksi menandatangani dan cop lulus borang saya. Saya kemudian ke kaunter nombor siri sebelum dilepaskan.

Selesai urusan balai saya terus masuk lebuh raya Utara-Selatan. Tenyata aliran trafik ringan, tanpa kesesakan. Saya singgah di Shell Sungai Dua untuk mengisi minyak. Hanya RM40 untuk isian penuh tanki Myvi, saya terkejut dahulu sekitar RM60, ternyata harga minyak sangat rendah sekarang, hanya 138 sen seliter, jauh lebih rendah dari janji-janji manis Rafizi 150 sen seliter. Parking di depan KWSP ternyata penuh, saya ingat musim berkurung ini pejabat ini lengang, saya silap. 

Di ofis saya bertemu Vinup, abang guard dari Nepal. Beliau seperti biasa mesra dan mudah tersenyum, saya disuruh untuk scan QR code untuk mendaftar masuk dan diambil suhu bacaan. Selesai mendaftar Vinup memberi saya pass sementara untuk masuk (saya lupa bawak pass). Pejabat kelihatan lengang dan tenang. Saya terus ke meja sendiri, ahhh nostalgia. Lama rasanya dah tak ke pejabat, rindu meja sendiri (tapi tak rindu nak buat kerja). Sementara saya mengemas barang-barang yang nak di bawa pulang Umar Bhai datang menyapa. Sebelum ini dia merajuk tak mahu tegur (saya pun tak tahu merajuk sebab apa), mungkin sebab berbulan berkurung dia murung dan sepi jadi dia tegur untuk memecahkan isolasi sosial, Umar Bhai tanya bila semua orang mahu balik pejabat, saya kata mungkin bulan depan. Lepas selesai dan kembali menyerahkan pass terjumpa Zul yang sedang menyiapkan kerja-kerja persiapan pembukaan semula agar mematuhi SOP kerajaan. Dalam perjalanan pulang saya sempat singgah ke Shell Sungai Dua sekali lagi, sudah berbulan minum Nescafe Gold, hari ini saya hadiahkan tekak saya Hazelnut Latte Costa Coffee, bukan nak hipster, sekali-sekala apa salahnya, bagi melawan kemurungan PKPB.

Keluar tol Sungai Petani Selatan apabila pulang baru saya ditahan oleh sekatan jalan raya. Ternyata tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) lebih longgar dari PKP sebelum ini, kerana ini satu sahaja sekatan yang saya temui. Kelihatan kereta didepan saya dipandu seorang amoi menghadapi kesukaran menjawab soal siasat polis. Hingga abang askar yang memegang senapang pun datang untuk melihat apa yang berlaku. Namun akhirnya dia dilepaskan. Sampai giliran saya, saya buka tingkap untuk menyerahkan borang.

"Ada borang, OK jalan" kata abang polis tanpa menyemak borang saya.

Tiada ulasan: