Ahad, 28 Jun 2015

How to talk so kids will listen & listen so kids will talk



Penulis: Adele Faber dan Elaine Mazlish
Penerbit: Scribner

Pernahkah kita terfikir apa pekerjaan yang paling penting dalam dunia ini. Adakah doktor? Ketiadaan doktor akan menyebabkan banyak nyawa tidak dapat diselamatkan. Adakah jurutera? Ketiadaan jurutera akan menyebabkan tiadanya struktur atau alatan yang memudahkan hidup kita pada hari ini. Atau mungkin pekerjaan yang paling penting adalah tukang tebar roti canai? Kita mungkin akan kelaparan dimalam hari sekiranya tiada kedai mamak.

Namun pekerjaan yang paling penting seperti yang dinukilkan Faber dan Mazlish adalah 'parenting'. Menjadi ibu bapa adalah tugas terpenting, darinyalah baru akan terhasil doktor, jurutera atau penebar roti canai. Ibu bapa merupakan asas pada pembentukan generasi.

Saya tertarik dengan perkongsian speaker terkenal berkenaan dengan parenting di Malaysia, Tuan Hj. Rosdi Baharom. Katanya, "Pendidikan anak-anak akan menentukan kita menghantarnya ke syurga atau neraka". Oleh itu ketahuilah bertapa besarnya tanggung jawab menjadi ibu dan ayah ini. 

Namun malang. Untuk menjadi doktor kita perlu mengikuti kursus selama 6 tahun, jurutera 4 tahun, untuk menjadi ibu bapa berapa lama kursus perlu dilalui? Malangnya jawapan nya adalah tiada. Tiada subjek pendidikan anak-anak di peringkat UPSR, PT3, SPM atau STPM. Di universiti juga tiada 'credit hour' diperuntukkkan untuk melatih manusia menjadi ibu bapa yang competent. Jadi bagaimana kita mahu mengharapkan generasi yang hebat akan lahir dari ibu bapa yang tidak terlatih dan tidak bersedia ini? Sekiranya kita akan menjalani pembedahan, beranikah kita menjalaninya dengan doktor yang tidak terlatih? Beranikah kita mendiami rumah yang dibina oleh orang yang tidak pernah ada pengalaman membina rumah atau mengikuti latihan membina rumah? Anda pasti mampu menjawab soalan-soalan tersebut dengan semula jadinya.

Mendidik anak bukan merupakan perkara mudah, dan kesalahan kita dalam mendidik mungkin tidak dapat di reverse semula, ia akan meninggalkan kesan permanent. Sepeti kita merebus telur, setelah masak adakah mungkin kita menjadikannya tidak masak semula?

Option yang tinggal pada kita munkin adalah dengan menyertai seminar atau kelas keibubapaan dan membanyakkan bacaan buku berkenaan dengan parenting. Saya berterima kasih kepada sahabat saya yang mencadangkan buku ini kepada saya, saya kira ia sangat bermanfaat dan berharga buat para ibu bapa, walaupun mungkin buku ini sedikit ahead of time untuk saya, kerana saya belum menjadi bapa. Saya bersyukur kerana membacanya walaupun bukan dari genre yang saya minati.

Buku ini ditulis oleh dua orang pakar keibubapaan dan menghimpunkan siri-siri seminar yang mereka jalankan. Ia juga ditambah dengan pengalaman sebenar ibu bapa yang mencuba teknik komunikasi yang dianjurkan. Sebahagian darinya akan membuat anda tersenyum manakala sebahagian yang lain akan menginspirasikan anda.

Buku ini meneroka persoaalan berkenaan dengan skill-skill komunikasi yang diperlukan oleh ibu bapa bagi  menghadapi kisah dan drama mereka bersama anak-anak dalam kehidupan sebenar. Ia memberi alternatif kepada cara lama mendidik anak seperti memarahi, merotan, menghukum dan meninggikan suara. Jika dapat saya simpulkan point-point utamanya, ia terdiri dari beberapa point berikut:

1. Menghargai dan memahami perasaan anak-anak
2. Teknik untuk mendapatkan kerjasama dari anak-anak 
3. Alternatif kepada hukuman
4. Melatih anak berdikari dan menjadi lebih indipendent
5. Memuji sikap baik anak-anak
6. Membebaskan anak-anak dari watak ciptaan keatas mereka

Teori yang diutarakan mungkin asing sedikit dari cara pendidikan anak-anak di Malaysia. Namun, saya fikir ia tidak keluar dari batas pendidikan budaya kita atau batas pendidikan agama Islam. Ia lebih kepada penggunaan skill-skill baru yang membuatkan kita lebih hormat kepada perasaan anak-anak.

Satu perkara yang saya tertarik di dalam buku ini adalah bagaimana perkongsian ibu bapa di barat yang juga risau dengan pengaruh buruk media keatas anak-anak. Mereka juga concern dengan pendedahan anak-anak kepada bahan yang lucah, ganas dan tidak berakhlak. Saya kira ia merupakan titik temu dengan concern pendidikan di timur.

Saya akhiri dengan idea yang menarik dari buku ini yang merupakan intipati pemikiran Dr. Haim Ginott. Mempelajari teknik berkomunikasi dengan anak-anak anak merupakan perkara yang sukar seperti mempelajari bahasa baru. Tetapi ketahuilah jika kita belajar bahasa kasih sayang, bertoleransi, memahami perasaan dan mendidik anak-anak dengan bahasa ini, bahasa ini akan menjadi bahasa ibunda anak-anak kita, dan mereka akan mewariskan nya pada generasi seterusnya, generasi selepas kita akan bertutur dengan bahasa ini secara semulajadi. Mendidik anak bukan semudah menghabiskan bacaan dari sebuah buku, ia mengambil masa dan perlu kepada kesabaran. Mari belajar dan mari berkasih sayang.

Tiada ulasan: