“Saya cakap terang-terang kat encik suami, dalam bab rumah
tangga, jangan jadikan Nabi sebagai contoh. Saya tidak kepingin karakter suami
sebegitu. Banyak yang Nabi buat terhadap isteri-isteri baginda, saya tidak
setuju dan saya tidak suka. Contohnya, Nabi senang-lenang beribadah di Gua
Hira' dengan meninggalkan anak-anak di bawah jagaan isteri seorang. Sesuatu
yang pak lebai tabligh contohi dan amalkan hingga kini, nak beribadah tanpa
gangguan katanya. Nabi berkahwin lain dengan isteri baru tanpa pengetahuan
isteri-isteri baginda yang sedia ada. Sebab tu lelaki Muslim yang acah-acah nak
mencontohi sunnah poligami, mereka juga mencontohi muslihat kahwin
senyap-senyap di belakang isteri ini. Nabi bila pening kepala dengan kerenah
isteri-isteri baginda, Allah beri jalan keluar dengan ugutan talak terhadap
isteri-isteri yang bermasalah. Rujuk awal surah At-Tahrim. Sebab tu lelaki
Muslim sampai sekarang guna kuasa talak untuk mendapatkan ketaatan dan
kepatuhan isteri. Saya tidak sesabar isteri-isteri Nabi. Saya juga tak ingin
nak kejar syurga melalui tapak kaki suami. Sampai bila-bila saya takkan boleh
"bersuamikan seorang Nabi". Jadi tak perlulah encik suami berubah
menjadi Nabi. Confirm saya akan walk away nanti.” tulis Asiah di Facebook pada
15 April 2019.
Ramai cendiakawan Islam, pak Ustaz, pakar hadis, agamawan,
dan ilmuan tampil menjelaskan kekeliruan yang ditimbulkan oleh kenyataan Asiah.
Ada yang sedikit tegas bunyinya ada yang bernada ingin berdialog. Itu harus
dipuji, begitulah tanggung jawab mereka dalam merungkai kekeliruan masyarakat.
Sememangnya kenyataan Asiah itu mengguris hati orang yang
mengaku muslim dan mencintai nabi mereka. Jadi tidaklah janggal keimanan mereka
membuahkan perasaan sedih dan kecewa dengan kenyataan itu. Kita bersetuju penafsiran seerah nabi itu harus
diperbetulkan dan dijelaskan pemahamannya yang sebenar. Namun pada hemat saya
ia tidak boleh terhenti disitu tetapi pergi lebih jauh.
Kritik Asiah terhadap sikap suami muslim yang mengabaikan
tanggung jawab terhadap anak dan isteri itu perlu muhasabah yang dalam serta
tindakan lanjut. Suami-suami muslim perlu bermuhasabah tentang sejauh mana
dia telah mengambil tanggung jawab dalam keluarga, terutamanya dalam
menguruskan anak-anak. Seharusnya suami muslim meringankan beban isteri mereka
dengan melengkapkan diri dengan kemahiran menjaga anak, memujuk anak menangis,
bermain dengan anak kecil, menyusukan anak, menidurkan anak dan seterusnya.
Perkara ini perlu ditekankan hingga kepada bakal-bakal suami
muslim, agar isteri-isteri muslim berasa bahagia. Kerana realiti kehidupan hari
ini memaksa kedua pasangan bekerja, mereka perlu belajar berkongsi beban. Suami muslim perlu sedar sekiranya mereka tidak
bertanggungjawab, mengabaikan keluarga dan anak-anak, mereka adalah fitnah buat
Islam.
Juga muhasabah dan tindakan ini perlu dipanjangkan pada
persoalan hukum dan undang-undang syariah. Agar kes penceraian dan tuntutan
nafkah dipercepatkan supaya tiada muslimah yang merasakan diri mereka teraniaya
dengan sistem syariah. Kita perlu melihat lebih jauh dan dalam pada isu ini, bukan
sekadar menyalahkan tetapi melihat peranan dan tanggung jawab kita. Seharusnya
kita berkerja agar setiap isteri muslim itu bahagia, dan melihat pada struktur
sistem yang ada agar tiada yang teraniaya.
Saya lihat ramai yang mengutuk dan mencaci. Mencaci gelap
itu mudah. Namun untuk mendapat terang, tidak cukup kita mencaci gelap, kita
perlu menyalakan lilin.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan