Isnin, 4 Julai 2022

Catatan Baitul Muslim 55: Jadi Ayah Mesti Tenang


Pada suatu pagi, ketika Idlan berumur 4 tahun. Hari itu saya ambil cuti untuk bawa Idlan pergi ke klinik. Isteri bekerja ketika itu. Klinik buka jam 8.30 pagi, jadi saya pergi jam 8.30 pagi. Tapi sampai-sampai sudah penuh, mungkin orang beratur masuk lebih awal. Saya fikir, tak apalah nak buat macam mana, saya pun daftar dan tunggu turn.

Idlan pada mulanya okay, walaupun demam dan sakit dia menangis perlahan-lahan sahaja sambil baring dalam pelukan saya. Bagi saya biasalah anak-anak kecil ini sakit. Sakit pun sebahagian dari pembelajaran dalam sekolah kehidupan yang anak-anak perlu lalui. Ada kala kita sihat, ada kala kita sakit. Sekarang kita hidup, satu hari nanti kita akan mati. Saya kalau anak-anak sakit, biasanya saya akan fikir yang baik-baik sahaja, tidak fikir terlalu jauh sangat.

Tapi sebab tunggu lama sangat, Idlan pun mula menangis dengan kuat. Menangis sambil menjerit:

"Tak boleh nafas"

"Tak boleh bercakap"

"Bila doktor nak panggil ni?"

Kalau ini terjadi masa awal-awal saya menjadi ayah dahulu, situasi seperti ini akan membuatkan saya kalut dan gelabah, maklumlah bawak anak sorang-sorang ke klinik. Tapi pada pagi itu saya tenang dan chill sahaja. Mungkin apabila sudah menjadi ayah lebih 7 tahun, sudah banyak kali bawa anak-anak ke klinik, jadi saya menjadi ayah yang lebih chill, tenang sahaja menunggu turn. Saya hanya bisik pada anak untuk bersabar sambil gosok-gosok dan tepuk-tepuk badannya. Bagi saya, salah satu tugas ayah dan suami adalah untuk menjadi pengimbang dab penenang keadaan. Bertindak dengan rasional walaupun saat itu kelihatan kucar-kacir. 

Tapi apa yang saya nak ceritakan bukan sahaja anak saya yang sakit, atau saya seorang ayah yang tenang. Tetapi reaksi masyarakat sekeliling di klinik ketika itu. Di media sosial biasanya yang dikongsikan adalah sisi buruk masyarakat Malaysia. Makcik taman sebelah bergaduh, ada orang pakai tanjak halang permandangan di pawagam, ada orang buang sampah tepi jalan masa balik kampung di Kelantan dan macam-macam lagi. Bukan kritik sosial itu tak bagus, saya kira ia perlu juga diimbangi dengan pujian sosial, agar kita tak hilang harapan pada masyarakat kita. Masyarakat kita pun ada sisi-sisi yang baik.

Ramai abang-abang di klinik yang datang bertanya, "anak sakit apa ni bang?" Sementara akak-akak di klinik menjeling menunggu saya jawab. Saya senyum sahaja sambil menjawab.

"Dia ni demam dan selsema, dan ada radang siked di telinga" jawab saya.

Abang yang duduk sebelah saya tiba-tiba keluar dari klinik. Kemudian datang balik bagi paket biskut Nabati pada anak saya. Rupa-rupanya dia keluar pergi 7-Eleven di sebelah belikan makanan untuk anak saya. Anak saya pun ambil dan berhenti menangis sekejap. Terima kasih abang. Sebab tunggu lama, selepas itu Idlan mula nangis semula. Selain pegang anak, sekarang saya kena pegang paket biskut Nabati sekali. Penuh tangan. Bila terjatuh, cepat-cepat kakak Cina sebelah tolong saya ambil barang yang jatuh. Terima kasih kak.

Saya okay sahaja menunggu, kerana pagi itu saya chill sahaja, mood pun okay, mungkin sebab berjaya jaringkan gol masa main bola di hujung minggu. Tapi ada seorang abang lain di klinik yang kesian tengok saya. Dia pun pergi komplen dekat kakak kaunter, katanya patut bagi saya masuk dulu sebab dia tengok anak saya tengah sakit. Terima kasih abang, saya sebenarnya okay sahaja menunggu.

Kakak kaunter pun panggil saya, suruh saya masuk tunggu di bilik rawatan, sementara tunggu doktor habiskan urusan di bilik konsultasi. Dia pun bagi gula-gula pada anak saya sebagai umpan.

"Satu lagi adik simpan bagi kakak" katanya.

Nampak sangat saya pelanggan tetap klinik ini sampai kakak klinik pun tahu yang anak saya ada kakak. Terima kasih akak klinik.

Akhirnya doktor pun sampai, check pernafasan, tekak, dan telinga. Doktor beri ubat dan antibiotik. Selepas makan ubat, anak saya sedikit tenang dan akhirnya dapat tidur dan berehat. Terima kasih kepada semua abang-abang dan akak-akak di klinik yang prihatin dan menghulurkan bantuan. Sedikit sebanyak memulihkan keyakinan saya pada kebaikan yang ada dalam masyarakat di Malaysia. Semoga anak saya tabah menempuhi ujian kesakitan. Ujian kesakitan ini adalah sebahagian dari peajaran dalam kehidupan. Kehidupan ini bukan semua yang baik dan sedap sahaja yang akan kita tempuhi, maka kesakitan adalah ujian untuk melatih kita lebih sabar menghadapi ujian yang mendatang.

Sebagai seorang ayah, kita juga harus belajar bersabar dan bertenang. Jika ayah pun tidak dapat bertenang, apakah lagi isteri dan anak-anak. Kesabaran dan ketenangan ayah-ayah diwaktu sulit ini akan menjadi pelajaran yang praktikal buat anak-anak. Ia lebih berkesan dari memberi tazkirah perihal sabar kepada anak-anak. Kerana anak-anak lebih banyak belajar dari apa yang dilihat dari apa yang dikatakan pada mereka.

Tiada ulasan: