Rabu, 5 Februari 2020

Siapa yang perlu aku tipu?



Siapakah yang perlu aku tipu?
Adakah akal atau hatiku?
Adakah emosi atau perasaanku?

Jalan ini dahulunya segar
mekar dengan muda yang memunggar
kini aku tak nampak
kini perasaanku sesak
kini nafasku rosak.

Terasa begitu berat bahuku
Terasa begitu sesak nafasku
Mungkin terlalu banyak cita-cita
hingga lupa sifatnya manusia.

Yang punya lelah
Yang punya kesah
Yang punya kalah
Yang mampu rebah.

Atau mungkin senyumku palsu
cuba menolak jiwa yang bisu.

Dicari gembira yang tiada
Masihkah aku manusia?
Sudah terlalu jauhkah aku dibawa sungai duka
hingga tak mampu berpatah dari muara
kembali ke hilir bahagia.

Dalam gelap ini aku mahu berhenti
Aku mahu menghilangkan diri
Aku ingin tutup semua pintu aktiviti
Agar jiwa dapat diselimuti sunyi.

Aneh manusia itu.

Sekejap dia menjauhi sunyi
Sekejap dia mencintai sunyi.

Atau apa manusia itu?

Adakah ia sekadar penat
Atau mungkinkah masanya telah tiba
untuknya menutup mata
biarlah dunia dengan putarannya
dan aku dengan kesunyiannya.

Tiada ulasan: