Isnin, 8 Jun 2020

Google Play Books vs Amazon Kindle



Saya memang pembaca buku fizikal, malah jika kawan-kawan beri buku digital dalam bentuk epub atau pdf, tak pernah satu pun yang berjaya saya habiskan. Malah saya pernah menulis artikel kenapa saya lebih gemar membaca buku fizikal (terutamanya paperback berbanding ebook). Tetapi itu tidak menafikan bahawa ebook ada tempatnya dalam masyarakat.

Ada penggemarnya sendiri. Ada kelebihannya sendiri. Kepada pembaca, mereka boleh membeli buku yang sukar didapati secara fizikal. Kepada penerbit, mereka tidak perlu membayar kos cetakan, dan tidak perlu berpening untuk menyimpan stok buku yang berlambak.

Baru-baru ini saya telah menerbitkan sebuah buku bertajuk Life Full of Reading yang merupakan koleksi reviu buku yang saya tulis dalam bahasa Inggeris. Buku ini sebenarnya, saya cetak juga secara fizikal untuk simpanan peribadi. Tetapi untuk orang lain biarlah didapati secara digital. Selain itu, penerbitan buku ini juga sebagai pengalaman peribadi menerbitkan ebook. Satu sesi pembelajaran amali bagi saya. Terima kasih diucapkan kepada Tuan Rao Sharmizan, editor professional yang sudi membaca dan mengedit naskah manuskrip saya ini agar ia boleh dibaca oleh manusia. Terima kasih juga kepada illustrator berpengalaman Tuan Abdullah Afiq Nashiron yang menghasilkan karya muka depan yang sangat cantik dan kemas.

Sebenarnya saya bukan sahaja menerbitkannya di Amazon Kindle, saya juga memuat naik ebook tersebut di Google Playbook, tetapi sehingga artikel ini ditulis (sudah 3 hari), buku tersebut masih belum diterbitkan, kerana masih dalam semakan pihak Google. Malah Google memberi tahu bahawa proses review mungkin mengambil masa sehingga 12 hari. Ini jauh berbeza dengan Amazon Kindle yang hanya mengambil masa kurang 24 jam untuk buku yang diterbitkan untuk muncul dalam carian di Amazon.

Walaubagaimanapun, saya dapati proses menerbitkan buku di Google Playbook lebih simplified berbanding Amazon Kindle, perkara yang perlu di isi lebih sedikit. Amazon juga tidak mempunyai Malaysia dalam senarai negara yang mereka boleh membuat bayaran online, jadi kita perlu beri mereka alamat dan nombor cukai Malaysia bagi penghantaran cek. Kita boleh memuat naik buku dalam format pdf sekiranya ia tidak ditukar ke dalam format epub di Google Playbook. Amazon Kindle pula sebaliknya memberikan applikasi Kindle Create secara percuma bagi membantu menukar format buku dari Microsoft Word kepada Kindle Edition. Namun, jika ini sukar dilakukan, mereka menerima format Word dan pdf. 

Ada satu lagi platform ebook yang dicadangkan kepada saya, iaitu E-Sentral. Tapi belum sempat saya cuba.

Tiada ulasan: