Khamis, 4 Jun 2020

Kos Proofreading Manuskrip Buku di Malaysia



Baru-baru ini saya baru selesai menghabiskan penulisan buku saya yang ketiga. Buku ini agak berlainan dari buku saya sebelum ini dan ditulis dalam bahasa Inggeris. Oleh kerana bahasa Inggeris bukanlah bahasa pertama saya, saya ingin manuskrip itu disemak dan diedit sebelum saya menerbitkannya. Kos semakan atau proofreading manuskrip buku ini merupakan persoalan yang sering bermain di minda penulis, terutamanya jika penulis tersebut ingin menerbitkan buku mereka secara swaterbit (self-publication). Perkembangan teknologi hari ini membolehkan kita, melangkah dari rumah-rumah penerbitan dan penerbit utama, dan menerbitkan sendiri penulisan kita dengan kos yang rendah.

Walaupun anda adalah penulis dan anda juga adalah penerbit. Saya sangat-sangat galakkan anda menghantar penulisan tersebut kepada pihak kedua untuk semakan. Ini bagi tujuan mengelakkan anda, pertama, syok sendiri, kedua, mempunyai pandangan bebas yang menyemak manuskrip anda, dan meningkatkan keboleh-bacaan buku yang anda tulis. Dengan proofreading, ada pihak kedua yang membaca dan membetulkan kesilapan yang mungkin tidak dapat dilihat oleh penulis itu sendiri.

Saya menggunakan khidmat professional seorang editor yang saya kenali. Harga yang diberikan adalah RM20 bagi setiap 1000 perkataan. Bagi buku bersaiz A5 dengan 161 mukasurat dan 36,877 patah perkataan, ini menjadikan harga kesuluruhan sebanyak RM737.54. Saya sangat berpuas hati dengan khidmat dan pertolongan beliau. Saya tidak tahu sama ada harga ini terlalu mahal atau terlalu rendah, anda boleh nyatakan pandangan anda. Kerana ini adalah kali pertama saya menggunakan khidmat professional. Sebelum ini saya hanya meminta pertolongan kawan-kawan untuk membaca dan menyemak. 

Tiada ulasan: