Ahad, 31 Mei 2020

Keperluan Kepada Pendidikan Seksual



Jika siapa yang pernah membaca buku saya, mereka akan mendapati kritikan saya terhadap sistem pendidikan. Ya, saya setuju, tidak boleh kita longgokkan semua pendidikan di bahu sekolah, kerana sekolah mempunyai banyak limitasi. Jadi kritik terhadap pendidikan itu bersifat umum. Antara perkara yang saya pernah kritikkan, sesuatu yang saya rasa hilang dari sistem pendidikan kita adalah mendidik manusia menjadi ahli keluarga dan masyarakat, pendidikan kita terlalu berfokus kepada melahirkan pekerja, graduan mahu segera dipasarkan, graduan dan pasar tidak dapat dipisahkan.

Tanpa menafikan kepentingan untuk berkerja, yang merupakan inti utama dialektik materialisma Marx, iaitu manusia memerlukan keperluan-keperluan material untuk hidup, kita juga tidak dapat menafikan bahawa manusia itu bukan sekadar tercipta untuk bekerja. Selepas habis 8 jam bekerja dia akan pulang kepada keluarga dan masyarakat, dia menjadi ‘ahli masyarakat’. Marx sendiri sedar akan perkara ini, sebab itu dia menulis manusia perlu bebas bukan sekadar menjadi pekerja. Kata Marx, manusia perlu bebas “memburu di pagi hari, memancing di tengah hari, menjaga lembu sebelah petang, dan menjadi pengkritik selepas makan malam”.

Selain pendidikan menjadi ahli masyarakat, pendidikan mengurus kewangan, yang hilang dari silibus kita, pendidikan seksual juga hilang dari silibus kita. Saya bukanlah seorang advocate untuk pendidikan seksual di sekolah, tetapi bagi saya pendidikan itu perlu dilalui sebelum ahli masyarakat mendirikan rumah tangga. Ya, kita ada kursus kahwin sebelum berkahwin, tetapi setelah melaluinya saya rasa ia tidak cukup untuk mendidik ahli masyarakat kita.

Pendidikan seksual juga merupakan taboo dalam masyarakat, saya tidak dapat bayangkan ibu bapa mengajar anak mereka perihal seksual dalam masyarakat kita. Saya yakin ia perlu diajar oleh pihak ketiga. Namun jika pihak ketiga itu adalah pornografi dan bahan-bahan yang merosakkan, masyarakat kita (lebih spesifik anak muda kita) akan mendapat kefahaman yang salah tentang persoalan seksual. Membantu masyarakat mengurus konflik seksual rumah tangga dengan tertib dan mengikut lunas syariat.

Sebab itu kita memerlukan satu pendidikan yang selamat, tidak lucah, mengikut syariat Islam, bagi memenuhi keperluan ilmu baik untuk yang akan berumah tangga atau belum berumah tangga. Seorang sahabat berkongsi kepada saya salah satu bentuk pendidikan yang disediakan oleh seorang ahli kaunselor yang bertauliah dengan harga yang sangat murah. Saya merasakan usahanya sangat baik untuk mengisi salah satu kotak kosong pendidikan dalam masyarakat kita. Saya yakin dengan penerangan beliau, beliau meminta bantuan saya mempromosikannya agar lebih ramai mendapat manfaat.

Saya sertakan linknya disini bagi mereka yang memerlukan. Jangan risau, privasi anda dijamin selamat, dan kandungan pendidikannya selari dengan kajian psikologi sains moden dan bernaung di dalam syariat Islam.

Moga-moga ia membantu ahli masyarakat yang memerlukan ilmu ini agar terbina masyarakat yang aman, bahagia, dan sejahtera. Insha’Allah ameen. 

Tiada ulasan: