Khamis, 21 Mei 2015

Trying to be Muslim


Penulis: Norhafsah Hamid
Penerbit: A.S. Noordeen

Secara jujur saya tidak dapati sebarang perkara baru didalam penulisan ini melainkan pengalaman penulis yang merupakan pengamal undang-undang dalam perjalanannya memperbaiki diri dalam beragama. Membaca separuh dari buku ini, saya lebih beranggapan bahawa tajuk yang lebih sesuai adalah 'Trying to be Muslimah', kerana saya kira banyak lontaran pendapat yang diberikan adalah dari sudut kewanitaan berbanding sudut pandang umum.

Apa yang saya dapat pada pembacaan ini walaupun saya kira ia adalah penulisan biasa adalah sesiapa pun boleh menulis, dan setiap penulisan adalah bernilai. Pengalaman kita dalam sesuatu perkara merupakan sesuatuyang berharga untuk dikongsi, meskipun kita merasakan bahawa ia biasa-biasa sahaja.

Pembawaan pengalaman yang dibawa oleh saudari Norhafsah ini mungkin tidak dapat dirasai kebersamaan nya pada sesetengah orang, tetapi ia mungkin dapat menyentuh hati setengah yang lain. Pengalaman dan nasihat beliau terutamanya dalam permasalahan haji dan umrah saya kira amat berguna untuk memotivasikan diri Muslim untuk berusaha memampukan diri untuk menjadi tetamu ilahi.

Tiada ulasan: