Ahad, 29 Januari 2017

Freakonomics



Penulis: Steven D. Levitt & Stephen J. Dubner
Penerbit: Harper, 2009

Buku ini dikategorikan oleh Harper dalam genre 'ekonomi', meskipun jika kita melihat review ramai yang beranggapan bahawa ia bukanlah berkenaan dengan ekonomi sebenar. Buku ini bagi saya merupakan bahan ekonomi tetapi telah diolah agar mudah dibaca oleh mereka yang berada di luar bulatan ekonomi. Pembacaan buku ini mungkin 100 kali ganda lebih mudah dari membaca buku The wealth of Nations oleh Adam Smith. Saya kongsikan sedikit dapatan pembacaan saya kali ini.

'Morality, it could be argued, represent the way people would like the world to work-whereas economics represents how it actually does work' (pg. 11)

Saya tertarik dengan kenyataan ini. Ia mengingatkan saya tentang apa yang ditulis oleh Machiavelli berkenaan dengan habit manusia yang suka memperkatakan tentang pemerintahan dan sistem kerajaan yang ideal namun ia tidak pernah terjadi dalam dunia sebenar. Ekonomi menerangkan bagaimana sesuatu sistem itu berfungsi, dan apabila memperkatakan tentang manusia, ia melibatkan teori insentif. Dalam kata lain, manusia melakukan sesuatu kerana insentif. Insentif tidak semestinya berbentuk material, ia boleh jadi sesuatu yang bersifat spiritual, moral dan bermacam lagi. Sebagai contoh, mengapa kita memberi wang kepada orang miskin? Ia tidak mendatangkan faedah kepada kita dari sudut keewangan, tetapi kita melakukannya kerana merasa tanggungjawab untuk membantu orang dalam kesusahan, ini adalah insentif moral.

Buku ini juga membicarakan berkenaan dengan teori information asymmetry, teori yang mengatakan bahawa beza sesorang expert dan consumer adalah perbezaan informasi. Expert mempunyai lebih informasi dari consumer. Ini menjelaskan kenapa kita suka membawa rakan ketika ingin membeli sesuatu. Sebagai contoh kita ingin membeli barangan kereta, kita akan membawa rakan kita yang merupakan seorang mekanik, kerana dia mempunyai lebih informasi dari kita. Kita sering mendengar sebagai contoh seorang nenek membeli pendrive 4 GB dengan harga RM100. Ini adalah contoh information asymmetry dimana seorang nenek tidak mempunyai banyak informasi berkenaan dengan pendrive, jadi dia tidak mengetahui value sesuatu produk, dan mudah di manipulasi dalam sesuatu transaksi. Internet menurut buku ini banyak membantu pengguna untuk mendapatkan informasi dan mendekatkan jurang perbezaan informasi dari expert dan pengguna.

'Criminals, like everyone else, responds to incentives' (pg. 103)

Teori insentif juga menerangkan kepada kita berkenaan dengan kadar jenayah. Jika insentif untuk melakukan jenayah adalah lebih besar dari insentif tidak melakukan jenayah, maka kadar jenayah akan meningkat. Di negara kita sebagai contoh, jika hukuman mengedar dadah ditukar dari gantung sampai mati dengan denda sebanyak RM100, maka kita akan melihat kadar pengedaran dadah meningkat.

'We have evolved with a tendency to link causality to things we can touch or feel, not to some distant or difficult phenomenon' (pg. 140) 

Antara topik kontroversi yang dibincangkan dalam buku ini adalah sebab penurunan kadar jenayah di US sekitar tahun 1990. Criminologist telah mengemukakan pelbagai teori, antaranya pertambahan pasukan polis, perubahan sistem polis yang lebih inovatif, juga penuaan populasi. Namun buku ini mencadangkan sebaliknya, sebab penurunan kadar jenayah ini adalah disebabkan pada tahun 1973 mahkamah telah membenarkan wanita menggugurkan kandungan (legalize abortion) dalam kes Roe vs. Wade. Legalized abortion telah menyebabkan ramai bayi yang tidak di ingini tidak dilahirkan. Bayi yang tidak dingini menurut buku ini kebanyakannya akan membesar dalam suasana yang buruk dan menjadikan mereka penjenayah apabila memasuki fasa kehidupan remaja. Dengan membenarkan wanita menggugurkan kandungan bakal penjenayah ini tidak dilahirkan. Kenyataan ini membangkitkan kontroversi berkenaal dengan perihal moral.

'..for emotion is the enemy of rational argument' (pg. 149)

Public emotion merupakan satu senjata yang sangat berkesan untuk digunakan bagi kepentingan tertentu. Walaupun jika dilihat fakta ia tidak tepat. Ahli politik adalah antara mereka yang pandai memainkan sentimen awam bagi kepentingan mereka. Sebagai contoh untuk memerangi Iraq, US memainkan emosi ketakutan dengan mendakwa bahawa Iraq mempunyai weapon of mass destruction (WMD). Walaupun dalam realiti ia tidak wujud, sepertimana yang dibuktikan oleh Matt Damon dalam filem Green Zone. Begitu juga perkara-perkara lain, expert dalam bidang-bidang tertentu sering menakutkan orang awam bagi tujuan peribadi mereka, sebagai contoh: untuk menjual produk kesihatan.

'A regression analysis can demonstrate correlation, but it doesn't prove cause' (pg. 164)

Ada perbezaan antara causality dan correlation. Arsenic menyebabkan manusia mati (cause). Makanan seperti teh tarik, roti canai, dan nasi lemak ada kaitan dengan diabetes (correlation). So mathematically speaking, a cause is also a correlation, but a correlation does not necessarily be the cause. Dalam bab ini, buku ini cuba mencari correlation antara beberapa faktor yang menyebabkan seorang kanak-kanak itu berjaya dalam hidup. Tetapi ingat, ianya adalah correlation bukan cause. Antara faktor yang menyumbang kepada kejayaan seseorang anak: 1. Educated parents 2. Parent with high socioeconomic status 3. Child with many books in his home. Sekali lagi saya ulangi faktor-faktor ini corelated tapi bukan cause.

Namun apabila penulis menyatakan seperti dibawah, saya merasakan exercise ini meaningless:

' Keep in mind that these results reflect only a child's early test scores, a useful but faily narrow measurement, poor testing in early childhood isn't necessarily a great harbinger of future earnings, creativity, or happiness.' (pg. 168)

Buku ini menerangkan bahawa apabila seseorang itu membeli buku berkenaan dengan parenting kebiasaannya telah terlambat, kerana teknik-teknik parenting ini bukan merupakan faktor penting untuk membentuk anak-anak. Sebaliknya, faktor-faktor utama telah lama ditetapkan seperti: dengan siapa kita berkahwin & bagaimana keadaan sosioekonomi keluarga.

Banyak lagi saya kira aspek-aspek yang menarik yang dibincangkan dalam buku ini namun tidak dapat saya kongsikan kerana kekurangan masa & tenaga. Sekiranya anda ingin mencari buku ekonomi yang tidak begitu serious, hanya sebagai light reading, buku ini boleh dicadangkan. Namun, untuk mendalami ekonomi dengan lebih mendalam, buku yang lebih serious dan lengkap perlu dicari.


Tiada ulasan: