Ahad, 18 November 2018

Catatan Baitul Muslim 16: Bina keluarga dengan ilmu



Sekitar bulan November 2018 saya berkesempatan menghadiri Konvensyen Belia Relawan Haluan (KOBAR) Zon Utara 2018. Konvensyen yang berlangsung selama satu hari ini diisi dengan pelbagai topik menarik seperti cara menguruskan gajet dalam keluarga, kesukarelawanan, misi kemanusiaan, dan juga topik kekeluargaan.

Antara slot yang saya kira paling diingati adalah forum berkenaan dengan kekeluargaan yang bertajuk "Bercinta di dunia, bertemukah di syurga?". Pada mulanya persepsi saya adalah forum ini pastinya berkisar dengan percintaan klise yang penuh dengan ayat berbunga disulami kejiwangan. Ternyata persepsi saya salah. Forum ini dibarisi Puan Fatimah Azzahra Azmi, seorang peguam, dan Ustaz Ahmad Muhtad Yusoff, seorang pengetua sekolah. Forum tersebut dipengerusikan oleh Ustaz Anas Mokhtar, seorang ustaz selebriti terkenal.

Pelbagai isu dikupas dengan real, seperti tanggungjawab suami isteri, kes-kes penceraian di Malaysia, juga teknik-teknik mengendalikan konflik dalam rumahtangga. Juga diselang selikan dengan kisah-kisah dari seerah yang sememangnya memberi satu perasaan keinsafan dan keinginan untuk memperbaiki rumah tangga. Saya tertarik dengan perkongsian yang diberikan oleh Ustaz Muhtad, dimana beliau menyebut:

"Suami apabila pulang ke rumah perlu menjadi seperti kanak-kanak, apabila keluar dari rumah dia perlu menjadi seorang lelaki yang sejati."

Beliau mengulas bahawa seorang suami yang juga merupakan seorang ayah perlulah meluangkan masa bermain bersama anak-anak, bukan melepaskan terus tanggungjawab bermain dengan anak-anak kepada isteri. Malah sebagai bapa seharusnya bermain dengan serius sehingga menjadi seperti 'kanak-kanak' dalam menghargai anak-anak. Bapa yang baik tidak kekok bermain bersama anak-anak malah anak-anak tidak kekok bermain dengan bapanya.

Saya kira perkara ini penting terutamanya kepada anak pertama pada ketika dia belum mempunyai adik. Ibubapalah yang perlu menjadi rakan sepermainan, dan bukan dilepaskan kepada talifon bimbit bagi mengisi masa bermain anak-anak. Bermain bersama anak-anak juga merupakan salah satu method awal mentarbiyah anak.

Dalam forum tersebut juga, panelis ada menyebut bahawa kita di Malaysia tidak disediakan pendidikan kekeluargaan. Kita tiada subjek yang memberi pendedahan berkenaan dengan tugas dan tanggungjawab suami atau isteri semasa PMR, PT3 atau SPM. Hatta di universiti sekalipun kita tidak mengikuti kursus pengurusan keluarga. Dengan generasi yang tidak dididik berkenaan soal mengurus keluarga, bagaimana kita hendak mengharap lahir institusi keluarga yang baik dan berfungsi? Dengan magik? Tentulah tidak.

Disini forum tersebut menyimpulkan bahawa pentingnya bakal suami, bakal isteri, bakal ibu, dan bakal ayah, menyiapkan diri dengan ilmu. Membaca buku, menghadiri kursus dan seminar, agar keluarga yang dibina adalah keluarga yang berfungsi dan didasari ilmu.    

Tiada ulasan: