Selasa, 15 Oktober 2019

Wacana Demokrasi Fareed Zakaria



Akhirnya selesai menghabiskan pembacaan berkenaan dengan wacana demokrasi karya penganalisis politik CNN, Fareed Zakaria dalam bukunya The Future of Freedom: Illiberal Democracy at Home and Abroad. Buku ini nipis sahaja, tidak sampai 300 muka surat pun, tapi saya terpaksa membacanya dengan perlahan kerana banyak idea, dan permasalahan yang di ketengahkan perlu di renungi dan difikirkan.

Saya masih ingat ada rakan saya yang bercita-cita membaca 100 buku setahun, saya bertanya mengapa? Katanya umur manusia singkat, dia mahu membaca sebanyak mungkin sebelum tirai nyawanya ditutup. Saya tidak bersetuju, saya lebih cenderung dengan nasihat Chomsky, tidak guna membaca tanpa renungan, dan dilupakan setelah lima saat.

Sejak dari itu, saya tidak hanya membaca. Saya memilih bacaan, menulis semula idea-idea yang saya jumpa sepanjang pembacaan, merenung, menilai, sudah tentu pembacaan lebih lambat, tetapi ia lebih mengayakan jiwa. Jika sebelum ini saya membaca sekitar 20 buku setahun, sekarang hanya sekitar 10 buku setahun.

Buku ini saya kira boleh di lihat dari dua sudut, satu sudut ideologi, dan yang kedua sudut perbahasan intelektual.

Buku ini mendapat pujian dari arkitek perang Vietnam, Henry Kissinger, pengasas teori 'Clash of Civilisation' yang merupakan teori penting permulaan siri perang baru oleh Amerika selepas Perang Dingin, Samuel Huntington, juga orientalis Barat, Bernard Lewis. Jadi kita sudah dapat tahu apa naratif ideologi Fareed Zakaria, iaitu American Exceptionalism. Walaupun kita tidak bersetuju dengan naratif ideologinya, tidak semestinya perbahasan intelektualnya patut kita buang terus ke dalam tong sampah. Saya sendiri membaca karya-karya Kissinger, Huntington, malah penyokong tegar kapitalis seperti Thomas Friedman.

Fareed Zakaria saya kira sangat tepat dalam analisanya yang menggariskan garisan pemisah antara demokrasi dan liberalisma. Dalam kata lain demokrasi boleh wujud dalam kerangka non-liberal. Sementara pemerintahan liberal demokrasi di kebanyakan negara barat adalah dari tradisi lama mereka yang membina konsep constitutional liberalism. Tradisi ini bermula apabila Constantine memindahkan pusat pemerintahan ke Byzantium yang mengukuhkan Gereja Rom dan membolehkannya menjadi pengimbang kuasa. Asas kepada teori kebebasan atau liberalisma adalah pengimbangan kuasa, iaitu kuasa tidak berpusat pada mana-mana individu secara mutlak. Tradisi ini diteruskan dengan pemberontakan baron-baron Inggeris yang melahirkan Magna Carta, Triti Wesphalian, hinggalah ke liberalisma yang kita ada hari ini.

Dari sudut pensejarahan, walaupun demokrasi bermula dari Yunani Kuno, tradisi liberal tidak, contohnya pembunuhan Socrates yang dilakukan dengan aksi demokratik, tetapi ia bukan aksi liberal.
Dalam bab-bab kesimpulan beliau, Fareed Zakaria menyimpulkan perlunya pengurangan demokrasi dalam menyelesaikan permasalahan demokrasi. Beliau membawa contoh institusi mahkamah yang lebih dihormati rakyat berbanding badan eksekutif dan legislatif. Kerana pembukaan institusi kepada sistem demokrasi membawa kepada tekanan politik, yang menyebabkan institusi itu gagal merangka polisi jangka panjang. Sebaliknya terikat dengan kuasa pelobi malah majoriti yang tidak selalunya rasional. Majoriti tidak selalunya betul ini dapat kita lihat dengan pemilihan Hitler yang dibuat secara demokratik, namun natijahnya adalah kepimpinan authoritarian, peperangan, dan pembunuhan beramai-ramai.


Tiada ulasan: