Ahad, 24 November 2019

Kursus Street Dakwah Bersama Firdaus Wong


Definisi dakwah secara umum adalah mengajak atau menjemput manusia menyembah Allah dan menjauhi syirik. Ini adalah tugas setiap muslim, bukan sahaja mengajak kepada ma'ruf, tetapi juga mencegah kemungkaran. Dakwah ini ditugaskan kepada kita mengikut kemampuan kita, kerana Allah tidak akan memberi kita satu tugas yang kita tidak mampu pikul, setiap orang sesuai dengan kepakaran dan kemampuan masing-masing.

Apakah kepentingan dakwah? Kepentingan yang pertama adalah kebaikan untuk diri kita sendiri. Kita berdakwah untuk menyelamatkan diri kita, apabila kita ditanya nanti di hadapan Allah berkenaan dengan tugas kita. Terdapat pelbagai bentuk dakwah, salah satunya adalah street dakwah.

Apakah pula street dakwah? Street dakwah adalah kita mengeluarkan peranan masjid dan surau ke jalanraya, atau dalam kata lain kita membawa program masjid ke luar, kepada masyarakat. Kebanyakan ceramah dan kuliah masjid di dengari oleh orang-orang yang datang ke masjid, orang yang telah soleh dan beriman. Bagaimana pula masyarakat yang tidak datang ke masjid? Bagaimana mereka mahu mendengar mesej Islam? Disinilah ruang yang di isi oleh street dakwah. Program-program masjid dikeluarkan kepada sasaran kita di jalanan, mereka yang belum mendengar seruan Islam.

Adakah street dakwah ini suatu sunnah? Ya, kerana Rasulullah sendiri keluar, berjalan hingga ke Thoif bagi menyampaikan mesej Islam walaupun nabi tidak menggunakan istilah street dakwah, pengisian dan metodologinya adalah sama. Adakah ia effektif? Jika pun ia tidak effektif, ia merupakan satu sarana yang effektif untuk kita meningkatkan kemahiran diri kita, kemahiran berkomunikasi dengan pelbagai lapisan masyarakat.

Merancang Street Dakwah:

1. Kumpulan ideal adalah sekitar 5-6 orang.
2. Lokasi yang strategik, tempat tumpuan, selamat dan mempunyai pengangkutan awam.
3. Masa yang sesuai sebaiknya 1 pm - 5 pm iaitu masa kebanyakan manusia di luar rumah mereka.
4. Tema-tema semasa dan mudah difahami seperti "Muslim love Jesus".
5. Mempunyai sukarelawan yang terlatih.

Perkara yang perlu dilakukan:

1. Convey not convert, tugas kita adalah menyampaikan dan serahkan tugas memberi hidayah kepada Allah.
2. Berkomunikasi secara objektif
3. Elakkan memakai baju-baju berunsur politik
4. Gunakan bahasa yang mudah difahami.
5. Cuba cari titik persamaan ketika berkomunikasi.

Jangan lakukan:

1. Bersuara dengan suara yang gedik, dan menjaga akhlak dengan bukan mahram.
2. Jangan berbohong atau menokok tambah.
3. Jangan menghukum.
4. Jangan mudah naik angin.
5. Jangan mencelah kecuali jika diminta memberi pandangan atau pendapat.
6. Jangan berkonfrontasi seperti mana street dakwah di Eropah, kita mahu memenangi hati bukan hujah.

Hak-hak mereka yang ingin kita dakwahi adalah ditemui, dijemput dan tidak diremehkan atau dihina. Antara bahagian yang menarik yang dibentangkan adalah bagaimana menjawab persoalan-persoalan dari sahabat ateis. Yang pertama kita perlu membina hujah bahawa Tuhan itu ada, tidak guna kita menjawab persoalan seperti fiqh andai dia tidak mempercayai tuan. Antara soalan yang biasa ditanyakan "Jika Tuhan itu ada mengapa wujud kesangsaraan di dunia ini?". Soalan ini perlu dijawab menggunakan logik. Persoalan ini bukan bertanya adakah tuhan ada, tetapi mengapa kesengsaraan terjadi. Jika kita tidak tahu bagaimana kesengsaraan terjadi, itu bukan membawa maksud tuhan tidak ada. Sama juga dengan soalan matematik tambahan yang sukar dijawab, kerana kita tidak boleh jawab, itu tidak bererti soalan matematik itu tiada jawapan.

Petikan perkongsian Kursus Street Dakwah bersama Brother Firdaus Wong Wai Hung di Sungai Petani pada 23 November 2019.

Tiada ulasan: