Sabtu, 18 Julai 2020

Murung



Saya ada satu perasaan yang sangat kuat dengan kenangan. Entah kenapa kenangan bagi saya merupakan sesuatu yang sangat berharga. Perlu disimpan dengan selamat. Jika boleh, diabadikan.

Atau mungkin proses pengabadian kenangan itu memang sifat manusia. Sebab itu manusia mencipta pelbagai alat, pelbagai teknologi untuk mengabadikan kenangan. Jika dahulu, kenangan disimpan dalam bentuk lukisan potret. Kemudian manusia mencipta kamera, alat yang boleh menangkap cahaya dan mengabadikan momen tersebut dalam bentuk gambar.

Pada zaman persekolahan, saya masih ingat. Kami pernah ke USM untuk menyokong pasukan hoki sekolah. Gambar-gambar semasa disana dimasukkan dalam sebuah CD. Kemudian CD tersebut saya tercicir. Segala kenangan pada waktu itu musnah. Saya berasa sangat sedih. Sangat murung, lama juga perasaan itu menghantui jiwa saya, sebelum saya dapat menerima kenyataan itu dan meneruskan kehidupan seperti biasa. 

Apabila menyambung pengajian ke luar negara, saya menyimpan gambar-gambar di dalam hard disk. Ternyata teknologi ini walaupun canggih tapi masih belum matang. Kedua-dua hard disk saya corrupt dan cubaan untuk recover data didalamnya tidak berjaya. Namun tetap saya simpan kedua-dua hard disk tersebut. Mungkin satu hari nanti teknologi baru muncul dan saya boleh recover semula gambar-gambar tersebut. Jika anda membaca tulisan ini, dan tahu cara atau bagaimana untuk recover data dari hard disk yang mengalami mechanical damage, bolehlah bantu saya dengan meninggalkan komen. Anda akan membantu saya menjadi kurang-murung. Saya sedikit bernasib baik kerana sebahagian besar gambar tersebut saya cuci, dan ada dalam bentuk fizikal dalam simpanan album.


Gambar-gambar sekolah saya simpan di dalam CD di almari di rumah. Setiap kali pulang ke rumah saya akan buka almari tersebut dan pastikan CD itu ada disitu. Saya ada juga terfikir untuk copy gambar-gambar tersebut ke dalam hard disk kerana teknologi CD kelihatan bakal berakhir. Manusia kini menyimpan data di dalam pendrive dan hard disk. Komputer baru dihasilkan tanpa CD reader. Namun saya tidak bertindak atas fikiran tersebut. Saya fikir ianya tidak penting sangat kerana tiada siapa yang mengusik CD-CD tersebut. Namun ternyata saya silap.

Selepas pemergian arwah ayah, rumah saya di-renovate. Perabut dikemas dan dialihkan. Dan CD itu termasuk dalam barang buangan. CD itu menyimpan seribu satu kenangan gambar di sekolah dari tingkatan 1 hingga 5. Malah mungkin gambar-gambar keluarga ketika zaman itu, semuanya ada di dalamnya. Ia adalah kenangan hidup yang paling berharga. Gambar-gambar zaman formatif dan nostalgik. Saya tidak sempat mencucinya ke dalam bentuk fizikal, malah sebahagian besar gambar tersebut tidak pernah di upload ke internet.

Kehilangan gambar tersebut sangat memurungkan saya, sehingga saya terpaksa keluar dari rumah, duduk di padang tempat saya bermain bola ketika kecil, dan menulis penulisan ini. Saya cuba sedaya upaya memendamkan perasaan sedih, beraksi biasa bersama keluarga seolah tidak ada apa-apa. Seolah saya tidak sedih. Seolah-olah kenangan itu tidak berharga. Namun ternyata sukar, ternyata minda saya lemah untuk merasionalkan realiti ini.

Teringin balik ke masa lalu, dan bawa CD itu ke tempat selamat. Ingin kembali ke masa lalu untuk pesan agar CD itu tidak diusik. Tidak dibuang, tidak dihilangkan. Walaupun saya sedar ini adalah mainan minda yang tak boleh menyanggah realiti. Realitinya kenangan itu sudah dibuang, mungkin sekarang ia berana dalam timbunan sampah di pusat perlupusan sampah. Mungkin sudah dibakar, mungkin sudah pecah. Mungkin ini semua hanya mimpi. Seribu satu mungkin yang lain.

Untuk apa kesedihan ini? Kenapa manusia dibekalkan dengan perasaan sedih yang membinasakan ini. 

Jika saya menggunakan akal rasional. Satu perkara yang saya boleh belajar dari semua ini. Gambar kenangan lebih selamat jika ia dicuci dan disimpan dalam album fizikal. Berbanding simpanan di dalam bentuk elektronik seperti CD dan hard disk. Namun, sekarang saya tidak rasional, saya emosional. Saya memilih untuk bersedih, saya memilih untuk murung.

Tiada ulasan: