Baru-baru ini saya bersiar-siar
di laman Youtube, melompat dari satu video ke satu video, dari satu syarahan ke
satu syarahan, dari satu debat ke satu debat, terjumpa dengan frasa “man is
born free and everywhere he is in chains” yang merupakan tulisan Jean-Jacques
Rousseau dalam adikaryanya The Social Contract. Seperti karya Adam Smith, saya
akan cuba geledah dan cari frasa ini disebalik helaian makalah Rousseau. Jadi
apa yang dimaksudkan oleh Rousseau?
Saya tidak tahu maksud sebenar,
apa yang dimaksudkan Rousseau secara literal kerana saya belum membacanya, saya
sudah memesan naskah tersebut, kebiasaannya buku yang dihantar par avion
oleh Royal Mail dari Gloucestershire akan mengambil masa lebih dari sebulan
untuk sampai ke Kampung Baru Bakar Arang, Sungai Petani. Jadi saya tidak boleh
syarahkan perkara yang saya belum baca, kerana saya tidak mendalami ilmu kasyaf
atau ilmu laduni. Tetapi saya ingin coretkan perspektif yang dibincangkan dalam
video yang saya lihat di laman Youtube.
Manusia, atau masyarakat yang
hidup dalam agama sering kali beranggapan bahawa agama itu mengongkong,
membataskan kebolehan dan keupayaan manusia. Mengambil semangat dari Revolution
Francaise dengan motto “liberte, egalite, fraternite” ramai yang ingin
bebas dari agama, ingin bebas tanpa kongkongan.
Dalam masa yang sama, ada juga
manusia yang hidup tanpa pengaruh agama, mereka merasakan bahawa dunia yang
berfokus kepada kebendaan dan moral nihilism merupakan satu kongkongan terhadap
jiwa, dan memilih untuk keluar darinya dan masuk kedalam agama yang dirasakan
membebaskan jiwa. Antara buku yang baik berkenaan dengan hal ini, pada fikir
saya, adalah buku tulisan Na’ima Robert bertajuk From My Sisters’ Lips, yang
mahu mengetengahkan suara wanita Eropah yang memilih Islam, perspektif mereka
sendiri yang bebas dari sebarang paksaan.
Maka disini kita sampai kepada
satu kesimpulan bahawa tidak ada keadaan yang membolehkan manusia itu bebas seratus
peratus. Pasti ada limit dan kekangan yang akan mengawal mereka, pasti ada
undang-undang, baik agama atau sekular yang akan mengikat mereka. Mungkin itulah
yang dimaksudkan oleh Rousseau apabila beliau menulis “man is born free and
everywhere he is in chains”, manusia itu dilahirkan merdeka tetapi dimana
sahaja dia berada, dia digari.
Ambil ekonomi sebagai contoh,
jika kita mengamalkan sistem kapitalis yang mengutamakan nilai kebebasan kita
akan “digari” dari sudut kesaksamaan, dimana yang kaya dibenar mengumpul harta
dan berjurang dengan yang miskin. Jika kita mengamalkan sistem komunis yang
mengutamakan nilai kesaksamaan, kita akan “digari” dari sudut kebebasan
memiliki harta. Begitu jugalah dengan aspek-aspek lain dalam kehidupan.
Ada orang pernah mengatakan pada
saya, mengajar anak-anak perihal agama adalah proses “indoktrinisasi”. Saya
bersetuju. Tetapi jika kita tidak mengajar mereka agama, dan mengajar mereka
atheism, tidakkah itu akan menjadi indoktrinisasi atheism? Kerana anak-anak itu
dilahirkan kosong, bersih, umpama kain putih, terserah kepada ibubapanya untuk
mencorakkannya (men-indoktrinisasi-kannya). Jadi kita akan keluar dari satu
gari ke gari yang lain.
Selain contoh ekonomi dan
pendidikan, manusia akan digari oleh suasana sekelilingnya. Masyarakat,
undang-undang, adat, hatta media sosial yang kita rasakan bebas pun punya
peraturan dan limitasi. Kadangkala ada hantaran yang dipadam, ada profile yang
ditiadakan. Kerana manusia akan sentiasa hidup dalam kongkongan. Hatta jika
kita lari dari semua ini, kita siapkan khemah dan beg The North Face kita untuk
masuk ke hutan dan jauh dari kongkongan ekonomi, politik, dan sosial, kita
masih tidak mampu lari dari “gari” biologi, yang menentukan akhirnya kita akan
mati, dan kebebasan kita untuk bergerak, bernafas, berpanca indera, semuanya
akan ditarik balik.
Saya tidaklah merasakan saya
benar dan tahu semua, seperti yang saya tegaskan, saya tiada ilmu kasyaf atau
ilmu sihir. Tetapi pada kira-kira saya yang kurang tahu ini, mungkin dari sentiasa
cuba untuk bebas sebebasnya, yang menyebabkan kita bebas dari satu gari hanya
untuk digari oleh gari yang lain, mungkin kita boleh mencari kebahagiaan dan
ketenangan, mungkin itu lebih bermakna dan diperlukan. Di dalam sejarah, tidak
sedikit kita menjumpai insan yang dipenjara jasad tetapi jiwa mereka bebas dan bahagia.
Kerana bahagia itu di jiwa, mungkin itu sahaja bahagian manusia yang bebas dari
sebarang gari duniawi, yang kekal merdeka selepas kelahiran manusia.
Dan pada ayat Rousseau mungkin kita boleh
menambah “man is born free and everywhere he is in chains, except for his soul,
which will remain free, if so he choose”.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan