Sabtu, 24 Jun 2023

Koleksi Fikir: Kesibukan dan Konsep Malaysia


Kesibukan

Saya kadangkala merasakan hidup ini sangat sibuk dan sesak. Tapi hendak mengeluh pun tidak boleh juga, sebab itu jalan yang saya pilih. Saya merasakan, masalah bila kita ke depan dan buat kerja, adalah orang akan nampak kita. Mereka akan rasa bahawa kita boleh buat kerja, jadi mereka akan beri kita lagi banyak kerja. Saya pula jenis susah nak tolak.

Kadang isteri ada cakap "abang kalau penat, tak boleh, bagi tau la diorang kata tak boleh".

Biasa saya pula berfikiran "ish, orang minta tolong maksudnya dia percaya pada kita, takkan kita nak tolak".

Tapi itu lah, makin banyak kerja yang kita harus pikul makin kita penat. Perkara yang sama berlaku di kehidupan sosial, di tempat kerja, di dunia penulisan, semuanya merebut masa dan tenaga.Tapi saya berfikir kalau tiada apa-apa program, rasa bosan pula hidup. Jadi, dalam masa yang sama perlu rasa syukur dapat berkerja dan berkhidmat.

Konsep Malaysia

Saya balik kerja pada suatu hari di bulan Jun, sambil menunggu trafik yang bergerak perlahan, saya ternampak slogan "Mambangun Malaysia Madani" di papan tanda digital jalanraya. Saya faham setiap pemimpin mahu meninggalkan satu legasi visi pentadbiran mereka. Kita pernah ada  Malaysia Hadari, Malaysia Baru dll. Saya berfikir, seolah konsep Malaysia itu tidak pernah lengkap. Perlu sentiasa ada penambahan. Konsep Malaysia masih tidak selesai. Ia sentiasa memerlukan "benda" lain untuk bergerak ke hadapan. Namun, ini hanya sebuah fikiran.


Tiada ulasan: