Saya tidak pernah membaza zine, apatah lagi zine indie, jadi
ini merupakan pengalaman pertama membaca zine. Mungkin anda juga seperti saya
tidak tahu apa itu zine, jadi kita mulakan dengan menjawab apa itu zine? Ini
bukan definisi formal atau akademik, tapi definisi saya sendiri, zine adalah
majalah kecil, zine biasanya dibuat sendiri (DIY) dan biasanya tidak mempunyai
ISBN atau ISSN. Kandungan zine boleh diisi dengan apa sahaja menurut kehendak
penulis/editor zine, ada yang berbentuk berita musik indie, ada yang berkenaan
dengan ideologi politik, fesyen, dan seribu satu genre lagi.
Kubuzine ini
ber-genre ideologi politik, sebuah ‘Majalah Radikal Alternatif’, dengan
kepercayaan bahawa perubahan (revolusi) itu bernafas panjang, bukan
perubahan-perubahan ranting berdikit-dikit (reformasi) – atau dalam istilah
mereka revolusi bukan taugeh. Tapi ada juga tema-tema budaya dan lain-lain.
Tema-tema Politik
Kritik-kritik awal dihalakan kepada organisasi Bersih,
mereka menyatakan (dan saya setuju) bahawa Bersih bukanlah satu organ tulen
rakyat tetapi merupakan proksi Pakatan Harapan. Saya secara peribadi
beranggapan mereka sememangnya grassroot movement diperingkat awal – sebelum
ditunggangi ahli politik, saya sendiri telah lama mengkritik Bersih, sejak
sebelum PRU14. Sifat proksi Bersih sebagai organ Pakatan Harapan tidaklah
begitu sukar dinilai, apabila Maria Chin bertanding dibawah bendera Pakatan
Harapan sendiri kita sudah boleh tahu di mana stand mereka. Kubuzine juga
menempelak golongan yang melaungankan slogan anti-kapitalis bersama gerakan
Bersih, kerana hakikatnya dibelakang mereka sendiri ada syarikat-syarikat yang
menyalurkan bantuan.
Meriam Kubuzine kemudian dihalakan kepada Mahathir dan
penyembah-penyembahnya. Sosok-sosok yang menghina Mahathir akhirnya sujud
dijari kakinya, mencium dan menjilat demi kuasa, sosok ini termasuk Hisyamuddin
Rais dan Pak Khalid. Dalam analisanya Kubuzine menafsir kenapa Mahathir meminta
maaf kepada Raja-Raja, tetapi tidak kepada orang lain, bahkan kepada Anwar
sendiri. Mereka menafsir bahawa kemarahan beliau kepada Anwar tidak pernah
padam, kerana Anwarlah masyarakat antarabangsa mengkritik hebat pemerintahan
beliau hingga dilihat begitu bobrok. Sehingga di dalam memoir beliau tiada
gambar Anwar, tetapi ada gambar Najib dan Paklah. Berbaik dengan Raja adalah
langkah strategik Mahathir untuk menjatuhkan Najib, manakala yang lain tiada
keperluan untuk memohon maaf, mereka akan datang dan sujud sendiri.
Selesai menembak Mahathir, majalah radikal alternatif ini
kemudian membicarakan perihal parti politik yang membawa nuansa agama Islam.
Pemecatan Husam, perpecahan PAS-PAN menjadi dalil bahawa Tuhan tidak berpihak
kepada mana-mana parti. Mereka bertanya, sekarang Tuhan berpihak kepada parti
Islam, yang mana, adakah PAS atau PAN? Bagi Kubuzine, ini merupakan masalah
apabila Tuhan diheret kedalam gelanggang politik kepartian. Saya kira ada
benarnya keputusan Zahid Hamidi tidak membenarkan PAN menggunakan nama Islam
dalam gerakan mereka. Membaca analisa ini, saya teringat akan syarahan Howard
Zinn sebelum beliau meninggalkan kita semua, beliau mengkritik George Bush yang
menggunakan Tuhan dalam pilihanraya presiden. Bush berkata beliau bermimpi
Tuhan menyuruhnya bertanding, ditangan Bush dianggarkan 1 juta nyawa terkorban
dalam peperangan keatas Iraq (angka sebenar hampir mustahil untuk diketahui
dengan tepat).
Review Filem & Anime
Selain tema-tema politik, Kubuzine #002 juga memuatkan
penulisan berkenaan dengan review filem dan karya animasi. Pertamanya adalah
review berkenaan dengan filem The D Train tulisan John Bennet. Berdasarkan
ulasan dan spoiler yang ditulis saya merasakan filem ini hambar dan tidak
menarik untuk ditonton (sorry!). Tulisan Kuro Kyoshiro berkenaan dengan ulasan
siri anime Psycho Pass dan juga persamaannya dengan karya 1984 oleh George
Orwell dan novel Brave New World tulisan Aldous Huxley bagi saya lebih menarik,
tidak terlalu cliche, juga memuatkan tema-tema yang lebih filosofikal. Walaupun
ia merupakan karya fiksyen dystopia masa hadapan, ia membawakan tema
filosofikal yang material untuk difikirkan di alam realiti. Pemerintahan
authoritarian dengan kekacauan contohnya, kita boleh kaitkan dengan situasi di Syria dimana
pertumpahan darah adalah minimum walaupun kebebasan terbatas di bawah acuan authoritarian, adakah ia lebih
baik dari revolusi yang menatijahkan perang saudara, huru-hara, kemusnahan
negara, kemusnahan sistem sosial kehidupan, kebuluran, dan kebanjiran pelarian? Tema ini boleh dibahaskan dari kacamata moral, material, atau ideologi,
semuanya akan membawa pada rumusan yang berbeza.
Puisi
Ada satu puisi pendek dimuatkan dalam isu Kubuzine kali ini
tulisan Benz Ali, tajuknya Penjual & Pembeli. Antara bait-bait puisi yang
mungkin enak untuk kita ulang siar adalah “Semua orang boleh dibeli..ratu naga,
bapa naga, kucing kurap, sampah sarap..kerana yang ikhlas telah khalas”. Kerana
puisi itu sifatnya abstrak dan tepulanglah pada pembaca untuk mentafsir, jadi
saya tidak mahu mengulas lanjut.
Budaya & review buku
Segmen budaya ditulis oleh Syazna Fahem, beliau mengkritik
(atau membebel?) berkenaan dengan penyaduran bahasa atau penggunaan bahasa
asing ke dalam bahasa Malaysia. Saya kira guru-guru Bahasa Melayu akan
bersetuju dengan pandangan Syazna. Berbeza dengan Siti Kassim yang nampak
seperti begitu alergik dengan peminjaman kata dari Bahasa Arab, Syazna
mengkritik semua, dari garfu yang berasal dari perkataan Portugis garfo,
sehinggalah kepada perkataan pura-pura yang ditukar kepada munafik dari Bahasa
Arab.
Perbahasan beliau menarik, tetapi tidak bererti kita perlu
bersetuju. Saya teringat syarahan cendiakawan ulung Edward Said dalam
membahaskan soal budaya, beliau berkata budaya itu dicipta oleh manusia. Jadi
terpulanglah kepada kita orang Melayu untuk mencipta apa itu ‘budaya Melayu’,
dan bahasa adalah sebahagian dari budaya. Ya, keseragaman itu memudahkan, lebih
mudah untuk mengajar bahasa pada murid-murid apabila ia seragam dan mempunyai
peraturan. Tetapi kerencamanlah yang menyebabkan dunia itu indah, kerencaman
juga akan menjadikan bahasa kita indah. (sorry kawan-kawan nasionalis pro-DBP).
Saya juga beranggapan istilah yang kita sangka dialih bahasa mempunyai maksud
yang sama. Pura-pura sebagai contoh, tidak 100 peratus sama dengan munafik,
munafik lebih keras bunyi dan maksudnya. Kita boleh cuba untuk menghentikan perubahan,
tetapi kita akan gagal dan penat. Saya juga tidak bersetuju bila dikatakan
“tiang bahasa Melayu di Malaysia tidak seteguh Indonesia” – waduh pasti marah
Ultras Malaya mendengarnya!
Namun ada juga saranan Syazna yang saya kira bernas, bahkan
genius! Iaitu mengutamakan penyaduran perkataan dari suku kaum yang ada di Kepulauan
Melayu seperti suku kaum Senoi, Jakun, Bidayuh, Dusun, Kadazan, bahkan mungkin
dari Tagalog, Minangkabau, Sunda yang semestinya lebih kena dengan kejiwaan
bahasa kita. Cuma saya sedikit terkilan kerana dihujungnya, Syazna mengakhiri
tulisannya dengan memetik lagu John Lennon, terasa ironis, bahkan sedikit
oxymoron.
Ulasan buku di dalam zine ini ditulis oleh Tommy Hatcher
berkenaan buku Terraces Lagends: Terraces Lost it’s souls, but not it’s life
yang merupakan karya Cass Pennant dan Martin King. Namun saya sukar untuk
relate dengan review buku ini yang berkisar tentang hooligan bolasepak. Mungkin
anda boleh relate jika anda mempunyai fetishism terhadap subjek ini.
Penutup
Zine ini tidaklah tebal, hanya 70 mukasurat dengan tulisan
bersaiz agak besar. Ia boleh dibaca sekali harung dalam tempoh tidak lebih 1
jam. Tidak semua isinya bersifat falsafah dan teori berat, ada yang
ringan-ringan sahaja seperti sejarah hooliganism, jadi saya kira ia sesuai
dinikmati oleh setiap lapisan spektrum pemikiran. Sehingga ketemu lagi.