Aku ingin mencuri hati suri,rupanya didalamnya ada ribut,yang merenggut hatiku sendiri,dihanyut arus tenggelam ke dasar laut.Semua dosa sudah aku ampuni,tapi bekasnya masih meracuni,aku lemparkan ego bersilih-silih,namun yang datang secangkir pedih.Mungkin harga mahar bahagia,tidak dapat dibayar dengan setia,mungkin layar ini takdirnya duka.Jika kalbu mu masih tertanya,Jawapannya adalah "iya".
Khamis, 17 Disember 2020
Aku Ingin Mencuri Hati Suri
Isnin, 14 Disember 2020
The Translator: Sebuah Memoir Oleh Daoud Hari
Begitu menyedihkan membaca memoir ini, yang ditulis menceritakan konflik pembersihan etnik di Darfur oleh kerajaan Sudan pimpinan diktator Omar Al-Bashir, tak mampu membacanya tanpa menangis. Tak terfikir dek akal kekejaman manusia ke atas manusia yang lain. Ia akan menyebabkan anda kemurungan memikirkan perihal kekejaman yang terjadi.
Daoud Hari merupakan seorang berbangsa Zaghawa, beliau tinggal bersama keluarganya di Darfur sehinggalah kampungnya diserang oleh militia kerajaan Sudan. Memoir ini beliau tulis untuk menceritakan kepada dunia apa yang berlaku di Darfur dengan harapan masyarakat dunia dapat membantu warga Darfur untuk kembali hidup aman di kampung halaman mereka.
Daoud tidak seperti adik-beradiknya yang lain yang tinggal di kampung, beliau bersekolah di bandar dan mempunyai penguasaan Bahasa Inggeris yang baik, skil ini membantu beliau dikemudian hari. Beliau keluar dari Sudan ke Mesir untuk mencari pekerjaan, kemudian cuba menyeludup masuk ke Israel namun gagal. Akhirnya beliau pulang ke kampung halaman ketika perang sedang memuncak di Darfur.
Apabila kampung diserang, suasana yang sangat menyayat hati berlaku, kerana kampung-kampung ini adalah kampung terpencil, mereka tidak mempunyai apa-apa fasiliti perubatan, bagi yang tercedera teruk, mereka hanya boleh berdoa agar kematian segera menjemput dan mengakhiri penderitaan mereka. Sedangkan yang lain hanya mendapat secawan teh untuk melawan rasa sakit akibat tangan dan kaki yang terputus akibat letupan. (44) Satu suasana yang tidak dapat dibayangkan dalam masyarakat moden hari ini.
Daoud sempat sampai ke kampungnya sebelum ia diserang, dan membantu keluarganya melarikan diri, tetapi abangnya Ahmed merupakan antara sukarelawan kampung yang menjadi barisan pertahanan, apabila serangan sudah tamat, beliau pulang semula ke kampung selepas beberapa hari untuk menyempurnakan pengebumian mayat-mayat barisan pertahanan kampung. Pada ketika itu dia menjumpai mayat abangnya yang tersayang, hampir tidak boleh dicam kerana letupan bom. Beliau mengebumikan abangnya dan mengucapkan selamat tinggal. (60)
Orang kampung yang terselamat dari serangan menjadi pelarian, mereka berjalan kaki menuju ke kem pelarian di Chad, dalam masa yang sama menandakan perjalanan mereka dengan kubur-kubur wanita dan kanak-kanak yang mati ketika dalam perjalanan. Walaupun ketika saat genting seperti ini, Daoud menulis perihal kebaikan, bagaimana mereka bantu membantu, berkongsi air dan makanan untuk kekal hidup. (63)
Mungkin antara kisah yang paling merenggut hati adalah kisah seorang wanita yang mempunyai dua anak perempuan dan seorang anak kecil lelaki. Apabila kampungnya diserang oleh militia Janjaweed (pasukan berkuda Arab), wanita tersebut ditangkap dan diperkosa selama seminggu. Beliau kemudian ditinggalkan ditengah padang pasir jauh dari sebarang kampung tanpa makanan dan minuman. Beliau berjalan selama 5 hari sehinggalah beliau tidak lagi mampu membawa anak-anaknya, dan berehat dibawah sebatang pohon berdekatan dengan sempadan Chad. Beliau melihat dua anaknya mati disitu. Kemudian mengambil keputusan untuk menggantung dirinya di pohon itu. Anak kecil beliau mati didalam dakapan Daoud yang tiba disitu, beberapa jam lewat. Kekejaman ini membuatkan saya termenung dalam, perihal kekejaman manusia sesama mereka. (65-66)
Kisah kekejaman kedua yang dikongsikan Daoud adalah perihal seorang lelaki yang ditangkap oleh militia Janjaweed dan diseksa, anak perempuannya tidak sanggup melihat ayahnya diseksa keluar dari persembunyian sambil berlari kearahnya dan memanggilnya "Abba Abba!". Anak perempuan ini kemudian ditusuk oleh militia Janjaweed dengan bayonet. Beliau melihat anaknya mati sambil memanggil namanya sehingga anaknya terkulai, manakala militia tersebut menari-nari dengan mayat anaknya. (83)
Kekejaman ini merubah minda lelaki tersebut. Dia tidak dapat memikirkan apa dosa anaknya, kenapa anaknya harus mati begitu. Setelah membaca hal ini, ia seolah menyentak jiwa saya. Kadang kita merasakan bahawa pengebom berani mati merupakan orang yang gila dan kejam, apa yang kita tidak ambil kira adalah kekejaman yang telah dilakukan pada mereka. Mereka melihat sesuatu yang merubah minda mereka, merasakan nyawa mereka tidak ada nilainya lagi, dari mati dikala tua, mereka lebih rela memberikan nyawa mereka untuk mengalahkan musuh mereka. Lelaki ini kemudian terselamat dan bersatu semula dengan isteri dan anak lelakinya, tetapi imej yang dilihat telah mengubah mindanya. Dia meninggalkan isteri dan anaknya untuk bertarung.
Apabila tiba di kem pelarian di Chad, Daoud menjadi penterjemah untuk delegasi Amerika yang menyiasat penghapusan etnik (genocide) yang dilakukan oleh kerajaan Sudan dibawah Omar Bashir. Selain penyiasatan ini, Daoud menyatakan kerajaan Amerika tidak menolong banyak, ini berbeza dengan rakyat Amerika dan juga Eropah yang menjalankan begitu banyak kerja-kerja kemanusiaan membantu warga Darfur. Bagi Daoud bukti sesuatu kerajaan itu demokrasi atau tidak adalah sama ada ia mencerminkan hati dan perasaan rakyatnya. (85)
Daoud juga menjadi penterjemah bagi wartawan yang ingin memasuki Darfur, beliau mencoretkan bahawa wartawan juga mempunyai sisi kemanusiaan yang kuat. Mereka sering menangis melihat kekejaman yang berlaku. Sering kali mereka membantu menguburkan mayat-mayat yang dijumpai, terutamanya kanak-kanak, dan mereka akan duduk dan berdoa di kubur-kubur ini. (112) Membaca akan hal ini, saya teringat akan Robert Fisk. Tentang bagaimana melihat kekejaman menjadikannya seorang wartawan yang berbeza, menulis dengan penuh amarah tanpa berselindung untuk melaporkan kepada dunia siapa penjenayah sebenarnya.
Pada bab-bab akhir, Daoud menceritakan bagaimana beliau akhirnya berjaya ditangkap oleh kerajaan Sudan. Antara topik yang mendapat perhatian saya adalah bagaimana anak-anak remaja dijadikan askar paksaan. Mereka berumur sekitar 14 tahun sahaja (tingkatan 2 jika di Malaysia). Kadangkala remaja yang bernasib baik akan melarikan diri ketika disuruh menyerang kampung-kampung. Daoud menulis tentang harapannya jika tentera kanak-kanak ini ditawan, supaya mereka tidak dibunuh sebaliknya dihantar bersekolah. Ada ketika Daoud cuba bercakap dengan anak-anak ini, menerangkan keadaan agar mereka sedar apa yang mereka lakukan adalah kesalahan, dan beliau nampak sinar-sinar harapan dimata anak-anak ini. (138)
Buku ini berakhir dengan kisah bagaimana akhirnya Daoud dilepaskan dari tahanan hasil tekanan dari rakan-rakan wartawan beliau, juga kerajaan-kerajaan Eropah (spoiler!). Dihujungnya beliau memberi perspektif tentang sebab berlakunya konflik ini. Saya tidak dapat menolak dari berfikir bahawa apa yang dilakukan oleh kerajaan Sudan dan Omar Bashir tidak ada bezanya dengan apa yang dilakukan oleh Israel kepada bangsa Palestin. Mereka mahukan tanah tanpa penduduk, jadi mereka melakukan pembunuhan, menghapuskan kampung-kampung, jika Israel mahu meng-Hebrew-kan Palestin, Omar Bashir mahu meng-Arab-kan Darfur dan Sudan dengan memadam etnik-etnik Afrika yang ada. Buku ini ditulis Daoud agar cita-cita seperti ini tidak berjaya.
Rabu, 9 Disember 2020
Menulis Sebagai Pengembara Bukan Ideolog
Baru-baru ini saya ada menulis perihal kritik saya terhadap pemikiran Bakunin, seorang teman, yang merupakan komrad anarkis menghantar mesej kepada saya, kata beliau, hatinya sedikit kecewa kerana kritik saya itu tidak cukup panjang. Walaupun beliau seorang anarkis, beliau punya persoalan yang sama dengan saya perihal pemikiran anarkis Bakunin, beliau juga ada menulis manuskrip namun tidak disiapkan, dan beliau berharap saya dapat mengembangkan kritik saya menjadi sebuah buku. Idea beliau itu bagi saya sangat menarik, kerana banyak perkara dalam pemikiran Bakunin boleh dibahaskan, diteliti, dan yang problematik boleh diperhalusi dan dikritik.
Namun, walaupun saya merasakan ia satu idea dan projek yang menarik untuk dilakukan, saya merasakan saya tidak mampu melakukannya, kerana saya sendiri terikat dengan pelbagai projek penulisan. Sebahagiannya aktif diusahakan, manakala banyak darinya tergendala.
Saya memberitahu beliau bahawa saya mengkritik Bakunin bukan sebagai seorang ideolog, saya tidak punya apa-apa tujuan untuk merendahkan anarkisme kemudian mengetengahkan ideologi saya. Tidak. Tetapi saya menulis kritik-kritik itu sebagai seorang pengembara, saya sedang berjalan, berjalan dalam kehidupan. Satu hari saya berehat sebentar dibawah pokok, ketika itu saya terjumpa naskah pemikiran Bakunin, saya pun baca dan coretkan sedikit pandangan saya. Kemudian saya letakkan semula makalah itu ditempatnya, lalu saya menyambung semula perjalanan saya.
Saya jarang membaca buku-buku yang telah saya terbitkan, kerana saya telah mengulang baca berkali-kali semasa menyuntingnya sebelum penerbitan. Tapi kadang kala saya selak-selak juga melangkau-langkau, kadang saya tertanya juga "apalah yang aku tulis dahulu?". Dan bila saya baca, ya, saya menulis dahulu sebagai seorang yang idealis, sebagai seorang ideolog. Saya bukan hendak mengatakan tidak boleh berideologi, tapi saya perpendapat sekarang (qaul jadid) bahawa menulis sebagai pengembara lebih menenangkan, lebih objektif, lebih terang pemikiran dalam menulis, dan yang lebih penting, saya kira ia jalan yang lebih adil dalam membahas sesuatu idea.
Ketika mengkritik Bakunin itu, pada mulanya saya terbitkan mukaddimahnya sahaja di Facebook, kerana pada ketika itu saya sedang bekerja, dan menyelit sebentar menulis waktu rehat makan tengahari. Bak kata Shakespeare, manusia itu mempunyai banyak topeng. Begitu jugalah saya, ada ketika saya memakai topeng suami, topeng sebagai ayah, topeng sebagai anak, topeng sebagai seorang pekerja, juga topeng sebagai seorang penulis di waktu senggang. Oleh kerana banyak topeng, saya punya masa yang terhad untuk setiap topeng.
Ada netizen yang meninggalkan komen "Bersambung pulak dah? Kau ingat kau superstar nak orang tunggu-tunggu kau? Habiskan je lah bro!". Saya tidaklah terasa atau mengambil hati, mungkin sebab sudah tua, masa zaman darah panas muda-muda dahulu mungkin saya akan bergaduh terus. Cuma komen itu buat saya terfikir soal menulis.
Bagi saya menulis bukanlah proses yang boleh dibuat secara tergesa-gesa, terutamanya jika mahu mengkritik pemikiran orang lain. Kita kena baca dahulu pemikiran mereka, duduk termenung cuba untuk faham, kemudian berfikir bagaimana untuk mempersembahkan hujah-hujah yang rasional. Jika ini tidak dilakukan, kritikan akan tersasar, malah kita sendiri akan kelihatan lebih bodoh dari orang yang kita ingin kritik. Jadi itu juga merupakan salah satu faktor penulisan saya sedikit perlahan dan bertahap. Pembaca mungkin tidak dapat menghargai perkara ini, kerana mereka hanya membaca, tidak terlibat dalam proses pembacaan sumber primer, proses berfikir, dan proses untuk mensintesiskan hujah-hujah.
Saya merasakan dalam perjalanan kehidupan ini, meniti jambatan masa menuju alam seberang sana, semakin banyak saya membaca dan menulis, semakin saya merasakan banyak perkara yang saya belum tahu, hikmah yang belum tersingkap di fikiran. Oleh itu saya semakin lama semakin kurang ideolog, saya mahu menjadi pelajar dan pemerhati, dalam masa yang sama menjadi perekod sejarah, menulis apa yang saya temui sepanjang perjalanan singkat ini.
Selasa, 8 Disember 2020
Membaca Pamplet Gagasan Dasar Pemikiran Bakunin
Buku kecil ini merupakan pamplet yang pertama kalinya diterbitkan pada tahun 1993 oleh Paterson Anarchist Collective, ia dialih bahasa ke dalam Bahasa Indonesia pada tahun 2019 dan boleh didapati di anarkis.org. Naskah yang saya terima merupakan bentuk cetakan yang dihadiahkan oleh komrad Benz Ali ketika saya membeli bukunya. Makalah ini cuba untuk membela pemikiran seorang tokoh anarkis tersohor, Mikhail Alexandrovich Bakunin yang pemikirannya banyak diperolok dan dipermain-mainkan. (2) Saya secara peribadi merasakan ia tidaklah begitu berjaya untuk menyampaikan objektif tersebut, sekurang-kurangnya pada pandangan peribadi saya, ada perkara yang saya setuju, dan ada juga perkara yang akan saya persoalkan dan kritikkan. Mungkin ada komrad dan teman anarkis yang tidak bersetuju dengan kritikan dan tafsiran saya, maka terpulanglah ia untuk dikritik balas, dijawab, dan dipanjangkan perdebatan.
Ahad, 6 Disember 2020
Buku Berfikir Tentang Pemikiran Edisi Baharu
Alhamdulillah. Setelah sekian lama mendapat pengkhabaran
dari alam maya sahaja, hari ini abang frontliner posmen mengirim naskah edisi
baharu buku Berfikir Tentang Pemikiran yang diterbitkan semula oleh The Biblio Press dan dipasarkan secara meluas oleh The Bibliophile Bookshop. Saya
secara peribadi sangat berpuas hati dengan naskah terbaru, lebih kemas, lebih
professional, dan lebih mesra pembaca berbanding naskah asal yang saya
terbitkan 2 tahun yang lalu. Setelah disusun semula, ketebalan juga menjadi dua
kali ganda.
Mungkin pada penulisan Ahad ini saya hendak merakam sedikit
sejarah dan kisah-kisah disebalik buku ini, kerana saya melihat ramai juga yang
bertanya "buku ini pasal apa?".
Sebelum saya pergi jauh ke halaman itu. Saya hendak
merakamkan jutaan terima kasih kepada penerbit yang memberi peluang dan
kepercayaan kepada penulisan saya untuk diterbitkan semula dan menemui pembaca
baharu. Terima kasih juga kepada Aktivis Buku Negara, Puan Emmy Hermina Nathasia yang sudi menukil sedikit kata pengantar buat edisi baharu ini,
tentulah saya sebagai penulis tersentuh dan berterima kasih atas kesudian ini.
Mungkin cadangan saya pada penerbit jika mahu dicetak lagi dituliskan
"Kata Pengantar Oleh" di muka hadapan untuk cetakan seterusnya
sebagai penghargaan pada Puan Emmy.
Baik. Sedikit sejarah dan latar belakang. Saya merupakan
seorang yang mengikuti gerakan Islam di Malaysia. Saya mengikuti pelbagai
program dakwah dan tarbiyah dari kecil hinggalah ke usia saya hari ini. Dan
dalam proses tersebut saya mengenali ramai manusia, ada yang manis, ada yang
kurang, ada yang bersemangat, ada yang berfikiran jauh, ada yang akhirnya
menjadi isteri (ops!), dan saya merasakan ia satu pengalaman yang sangat
berharga. Saya merasakan ia satu kerugian sekiranya apa yang saya kutip ini
hilang seiring hilangnya memori saya apabila saya menutupkan kelipan mata
terakhir.
Maka saya mula menulis, menulis, dan menulis. Ia adalah
pandangan dan pemikiran jujur saya, meski bagi sesetengah pengkritik merasakan
ia berbentuk didaktik atau terlalu pekat usrah. Kadangkala saya menulis di bilik, di rumah, di universiti, di
atas bas, di surau hentian bas. Saya menulis semua pengalaman, perasaan dan
pemikiran saya. Proses penulisan ini bukan sehari, seminggu, atau sebulan,
hampir empat ke lima tahun. Dihujungnya saya juga rasa sukar hendak berhenti, kerana ada sahaja benda baharu yang ingin dimasukkan. Sepanjang penulisan itu saya juga banyak membaca
buku-buku lain, membuatkan saya berfikir tentang perkara-perkara lain, idea
yang saya kira sangat menarik, dan saya masukkan, ulaskan, dan tuliskan ke
dalam buku tersebut. Oleh kerana itu buku itu berevolusi, kerana pemikiran saya
juga sedang berevolusi pada ketika menulis itu seiring pengalaman dan pembacaan saya.
Dalam proses evolusi ini, buku ini saya berikan banyak nama,
ia saling bertukar-tukar. Pada ketika itu saya sedar memberi nama kepada buku
ini merupakan satu perkara yang sukar, lebih sukar dari menamakan anak. Saya
tidak boleh memberi nama yang eksklusif kedengaran Islamik kerana terlalu
banyak perkara lain yang turut saya bincangkan. Jadi saya mengambil keputusan,
hasil dari bacaan saya dalam buku "Langkah Bermula" oleh Muhammad
Ahmad Ar-Rasyid (atau mungkin ulasan berkenaan buku tersebut, saya tidak berapa
pasti), iaitu menggunakan metodologi Al-Qur'an dalam menamakan surah. Surah
Al-Baqarah sebagai contoh dinamakan bersempena kisah lembu Bani Israel,
meskipun surah tersebut berkisar tentang banyak perkara lain selain kisah
tersebut. Jadi saya memilih satu daripada bab untuk dijadikan tajuk buku iaitu bab "Berfikir Tentang Pemikiran". Bab itu saya pilih kerana ia bersifat
umum, dapat merangkumi semua penulisan saya.
Saya tiada tujuan untuk menjadikan buku ini kedengaran
seperti buku falsafah, dan buku ini bukanlah buku berkenaan dengan falsafah - walaupun Puan Emmy menulis dalam sidang pengantar ia adalah buku ini bersifat "berat dan ilmiah". Ia
adalah buku yang bagi saya memuatkan kisah-kisah peribadi. Bagi saya buku ini
mempunyai personal effect yang kuat dengan diri saya sendiri, sebab itu saya
ada juga menolak tawaran untuk diterbitkan bersama dengan penulis lain yang
sudah ada nama dalam industri buku, bukan kerana sombong atau besar diri,
tetapi saya merasakan ia adalah rakaman pengalaman peribadi dan lebih selesa
diterbitkan sendiri meski mungkin tidak dapat pergi jauh. Saya juga ada menolak
penerbitan dari penerbit yang saya rasa tidak sesuai, alasannya adalah sekali
lagi kerana ia adalah refleksi pemikiran-pemikiran peribadi.
Saya secara peribadi ingin mengamalkan nasihat Howard Zinn
yang tidak membaca buku sendiri, namun atas nasihat teman yang dikasihi Akmal Sabri yang membaca buku saya awalnya sebanyak dua kali dan mengkritik panjang
buku ini, mungkin saya akan baca semula, dan menilai semula pemikiran lama
saya. Naskah yang disusun secara kemas ini juga menjadi pemangkin untuk saya
menyelaknya semula.
Terima kasih kepada penerbit, penulis kata pengantar, pereka
kulit, teman-teman pembaca, rakan-rakan yang sudi membeli, membaca, mengkritik
dan menulis ulasan, kalian semua adalah permata yang sangat berharga buat diri
saya secara peribadi. Membuatkan saya ingin menulis lagi dan menyambung
projek-projek penulisan yang sekian lama tergendala di dalam folder draft.
Alhamdulillah, tsumma alhamdulillah.
Catatan Baitul Muslim 39: Surat-Surat Bergaduh Dengan Isteri
Khamis, 3 Disember 2020
Usah Tewas Pada Sayap Dan Pucuk Itu
Malam itu aku bercakap,
Kemudian nota ku tulis perihal
rangkap,
Anak-anak kecil dari tawa sudah
hanyut,
Diulit mimpi di malam larut.
Pagi itu berat mataku,
Mungkin semalam sudah menyedut
daku,
Dengan segala tenaga yang mampu.
Saat pulang mengantar kecil permata,
Ke asuhan mengumpul ilmu dan
tinta,
Ku terpandang semangat burung
kuning,
Yang terapung diatas kening.
Begitu tangkas dengan semangat
tegap,
Keluar mengayuh sayap,
Mungkin itu hantaran Tuhan,
Untuk mengubat mata kuyu
keletihan.
Tiba di rumah aku melihat
tersergam,
Timbunan tanah hitam semalam,
Pagi itu tumbuh pucuk baru
dicelah,
Dikambus tetap tidak mahu
mengalah,
Tiada timbunan yang mampu
memenjarai,
Pucuk hijau mencium mentari.
Ku bisik pada hati,
Ayuh, kini giliran mu,
Usah tewas pada sayap dan pucuk
itu!
Isnin, 30 November 2020
Nota Dari Perkongsian di Al-Aqsa Book Review
Alhamdulillah, baru-baru ini diberi kesempatan untuk berganding dengan adinda tersayang, Syed Zulfaqar dalam slot perbincangan buku-buku Palestin di Al-Aqsa Book Review: Ulat atau Ulas? Ini adalah nota dari penyampaian saya, yang ditulis andai ada peserta yang mahu merujuk tentang bahan-bahan yang saya sentuh.
Apakah
sebenarnya yang diperlukan untuk melayakkan seseorang membuat ulasan buku?
Bagi
saya secara teknikalnya, ada dua syarat utama seseorang itu layak membuat
ulasan buku. Syarat yang pertama adalah seseorang itu boleh membaca, jika dia
pernah belajar membaca di tadika atau sekolah, maka, dia sudah memenuhi syarat ini.
Yang kedua dia pandai menulis, menulis hari ini tidak memerlukan kita untuk
pegang pen atau pensil, tetapi lebih kepada menaip, jadi jika sesorang itu
boleh menaip dia sudah cukup syarat kedua.
Ulasan
buku ini dia ada pelbagai jenis. Yang pertama kita tulis pandangan kita membaca
buku tersebut, contohnya sesuatu buku itu mudah dibaca, atau buku tersebut
terlalu berulang-ulang isinya, atau kita rasa buku itu membosankan, ini bagi
saya level pertama ulasan buku. Yang kedua, kita tulis semula isi-isi utama
sesuatu buku, ini lebih berbentuk diskriptif, kita faham isi penting buku, dan
kita ulas semula menggunakan ayat dan gaya tulis kita. Yang ketiga adalah
komparatif, yang ini mungkin level tinggi sedikit, kita bandingkan buku yang
kita baca dengan idea atau pandangan penulis lain. Yang ke-empat adalah kritik
buku, yang ini bukan sahaja kita ulas semula atau buat perbandingan, tapi kita
kritik isinya, yang ini mungkin memerlukan sedikit ilmu perihal subjek yang
kita nak kritik.
Pandangan
perihal suasana membaca dikalangan masyarakat
Suasana
membaca dalam masyarakat saya lihat positif, terutamanya anak-anak muda yang
banyak membaca buku-buku yang dianggap berat satu ketika dahulu. Dahulu ada
yang meramalkan bahawa buku fizikal akan mati diganti dengan e-book, namun
nampaknya ramalan tersebut tidak benar.
Buku-buku
tentang konflik Palestin yang pernah dibaca
Buku
yang betul-betul berkenaan dengan Palestin yang pernah saya baca rasanya 4
buah. Yang pertama sekali adalah The Holocaust Industry tulisan sejarawan Yahudi,
Norman G. Finkelstein yang saya baca pada tahun 2015, ia adalah jawapan Prof.
Finkelstein untuk propaganda Israel yang mengaitkan orang Arab dengan Nazi sebagai
justifikasi kepada dunia untuk menjajah Palestin. Kedua juga adalah pengarang
yang sama, bertajuk Beyond Chutzpah (dibaca pada tahun 2017) dimana Prof. Finkelstein
menjawab serangan Israel kepada pengkritiknya yang dilabel anti-semitism,
beliau juga menjawab penipuan apologis Israel Alan Dershowitz, Finkelstein
mengkritik buku Dershowitz, The Case for Israel sebagai “spectacular academic
frauds ever published”. Tahun 2018, saya membaca buku The Ethnic Cleansing of Palestine yang juga ditulis oleh sejarawan Yahudi, namanya Ilan Pappe,
beliau berhujah bahawa peristiwa 1948 bukan Nakba atau kemerdekaan Israel,
tetapi merupakan satu jenayah perang terancang. Buku ni memang menyedihkan, dan
saya memang menangis baca. Saya ada tulis sedikit berkenaan dengan buku ini
dalam posting “Village Files”. Boleh baca perancangan Zionis untuk menghalau
bangsa Palestin keluar. Walaupun mereka ini berbangsa Yahudi, mereka menentang
Zionis, ini kena kita bezakan, bukan semua Yahudi adalah Zionis. Banyak
persatuan Yahudi yang menentang Zionis, contohnya mazhab ortodoks seperti Neturei Karta, pergerakan Yahudi liberal seperti Jewish Voice for Peace, dan gerakan
muda progresif seperti IfNotNow. Buku yang ke-4 adalah tulisan Ang Swee Chai
bertajuk From Beirut to Jerusalem, yang ini pun sedih, setiap muka surat
sebaldi air mata, Dr. Ang adalah seorang Kristian Zionis lahir di Pulau Pinang, warga
Singapura dan menjadi pelarian dan surgeon di United Kingdom. Alhamdulillah
pernah berkesempatan berjumpa beliau pada Februari 2020 secara peribadi semasa UN konferens di Kuala Lumpur dan bertukar-tukar buku. Beliau menjadi aktivis Palestin
selepas menjadi doktor sukarela di kem pelarian Shabra & Shatilla, beliau
merupakan antara saksi Sabra Shatila Massacre dan testify dalam Kahan Comission
di Israel. Buku lain perihal Palestin seperti Power & Terror oleh Noam
Chomsky, yang mengkritik bantuan Amerika terhadap jenayah perang Israel.
Panduan
pemilihan buku dan cara menikmati pembacaan
Panduan
yang paling mudah memilih buku adalah baca ulasan perihal buku oleh orang lain.
Goodreads contohnya ada review section, kita boleh baca dua-dua side, ulasan
yang memuji dan ulasan yang mengeji. Tapi jangan 100% percaya review sebab
setiap orang berbeza kefahaman, perasaan, kesukaan dan lain-lain. Untuk merasai nikmat
baca buku jangan speedreading, bagi saya speedreading antara kaedah yang saya
paling tak suka. Saya suka baca perlahan-lahan, tanda idea yang menarik,
tuliskan sedikit nota bacaan, kongsi review, itu cara saya nikmati bacaan.
Apa
yang ingin dicari dalam sesebuah ulasan buku?
Ada
dua perkara biasa saya nak tengok dalam reviu buku, pertama apa idea-idea asas
buku itu ataupun yang dikatakan tema utama, yang kedua pandangan pembaca
perihal buku tersebut.
Pandangan
perihal buku tempatan
Secara
jujur saya tak meragui kebolehan penulis tempatan, walaupun baru-baru ini
timbul isu buku copy paste menang anugerah buku di Malaysia, saya lebih gemar
buku-buku yang ada unsur pengalaman peribadi contohnya memoir insiden serangan
ke atas kapal Mavi Marmara, tapi secara jujur saya belum pernah membacanya. Mungkin
ia diterbitkan sendiri atau penerbit kecil yang pasarannya tidak besar jadi tidak
sampai kepada saya. Namun jika ada cara saya akan cuba mendapatkannya.
Buku-buku mengenai sejarah Yahudi tempatan saya tak berapa minat, terutamanya
yang bercampur antara fakta dan konspirasi. Secara jujur saya belum pernah baca
buku tempatan perihal persoalan Palestin. Mungkin saya lebih minat baca hujahan
scholar luar kerana saya rasa isu ini isu global, dan bila kita berdebat
perihalnya kita kena mahir dalam argumen international, banyak fakta konspirasi
tak boleh guna bila kita argue dengan orang luar.
Kualiti
buku sama ada recomended atau tidak bagi saya, saya kena baca dahulu, baru saya boleh bari
tahu dengan yakin sama ada ia bagus atau tidak. Tetapi rujuk review juga salah
satu cara kita nak tahu buku tersebut bagus atau tidak, sebab itu penting kita
tulis review.
Saya
faham, kadangkala kita tak nak bazirkan masa untuk baca buku yang tak bagus,
sebab itu kita perlu pandangan orang lain, reviu sebagai contoh. Tapi
sebenarnya membaca buku yang tak baik atau yang tak bagus itu juga sebenarnya
baik, dari situ kita belajar dari pengalaman, kita ada pengalaman baca buku
yang tak menarik, itu berharga. Pengalaman dalam pembacaan tak bermaksud kita
baca buku yang bagus sahaja. Saya secara peribadi pernah beli buku yang ditulis
pensyarah tempatan, buku itu sangat teruk, dalam buku itu tiba-tiba ada ayat (masukkan
hadis ibadat / contoh), menunjukkan ia adalah kerja yang diberi kepada
pelajarnya, tidak diedit dan dibuang. Itu adalah pengalaman pembacaan, jika
kita tak jumpa yang buruk kita tak tahu apa yang baik. Walaupun buku itu teruk,
ia tetap menjadi pengalaman yang berharga buat kita. Kita boleh cerita, cerita
kita lebih menarik, ada baik dan buruk.
Buku yang perlu dielakkan adalah buku-buku propaganda dah disahkan tidak benar oleh pengkaji dan ahli akademik, contohnya buku Alan Dershowitz tadi, seperti buku The Painted Bird tulisan Jerzy Koskinski, juga contohnya buku Fragments tulisan Binjamin Wilkomirski, ditulis dan dipopularkan walaupun tidak sahih. Wilkomirski ini menulis tentang pengalamannya semasa di kem Nazi akhirnya terbukti bahawa dia bukanlah seorang Yahudi malah semasa peperangan dia berada di Switzerland sepanjang masa!
Harapan
saya sebagai konklusi
Saya
harap lebih ramai lagi orang yang menulis ulasan buku, kita suburkan budaya
membaca, mengkritik teks. Nasihat saya untuk mulakan ulasan, bila baca buku,
sampai di tempat yang menarik atau idea yang bagus, berhenti tulis sedikit
nota, kemudian sambung balik baca, jumpa berhenti lagi tulis. Jangan tunggu
habis baca baru tulis. Kemudian akhirnya kumpul semula nota-nota itu jadikan
satu review. Bila dah banyak review, kumpulkan pula untuk jadikan sebuah buku.
Ulasan buku ini penting, ia gedung kefahaman bacaan kita, persediaan talk ini
sendiri saya rujuk kembali pada review-review lama saya.
Ahad, 29 November 2020
Kultura Podcast #8 : Review Goodreads Tahun 2020
Baru-baru ini sempat bersiaran bersama saudara Mel Van Dyk dalam podcast beliau, Kultura Podcast dalam episod ke-8 dengan tajuk Goodreads: Year End Review untuk bersembang perihal pembacaan. Tajuk tersebut memang secara peribadinya dekat dengan hati saya. Tahun ini saya memang target membaca dalam 10 buah buku sahaja, namun ketika podcast itu dirakamkan, saya telah membaca 14 buah buku untuk tahun 2020, dan ada 3 buah buku yang masih dalam pembacaan. Buku yang saya baca juga kebanyakannya non-fiksyen, perlu dibaca perlahan-lahan, difikirkan dan dinotakan.
Corak
pembacaan saya juga sebenarnya tidaklah terancang secara rigid, saya tidak
punya senarai buku apa yang saya hendak baca pada tahun tersebut, cuma yang
dirancang dan dipilih adalah buku yang hendak dibeli, selepas dibeli dan
disusun dalam rak, saya akan merenungnya saban hari, berfikir, dan memilihnya
secara rawak untuk dibaca.
Buku
pertama yang saya baca tahun ini adalah buku Port Agency oleh Institute of
Chartered Shipbrokers, buku ini saya baca kerana ia adalah silibus pengajian
professional saya. Buku ke-2 adalah buku tulisan Jamie Glowacki bertajuk Oh
Crap! I Have a Toddler: Tackling These Crazy Awesome Years—No Time-outs Needed,
buku ini berbeza dengan buku parenting lain. Buku ini lebih blunt dan praktikal.
Saya suka kesimpulannya, orang yang paling expert pasal anak anda adalah
anda sendiri. Buku ke-3 adalah satu-satunya novel yang saya baca pada tahun
ini, And the Mountains Echoed tulisan Khaled Hosseini, buku ini saya
kira tidak dapat menandingi dua novel Hosseini sebelum ini dari segi emosi yang
dibangkitkan atau tema besar yang dibawakan, ia lebih kepada konflik keluarga.
Buku
ke-4 adalah sebuah zine kecil NutMag Volume 4 yang bertemakan Transition
oleh MYWriters Penang, ia merupakan antologi cerpen, artikel, dan juga puisi,
ada yang menarik, ada juga penulisan yang tidak menarik didalamnya. Buku ke-5
adalah Sapiens: A Brief History of Humankind oleh Yuval Noah Harari ia
adalah cubaan beliau untuk memuatkan seluruh sejarah manusia dalam satu buku,
satu cubaan yang mustahil namun harus dipuji atas cubaannya. Namun saya tak
rasa ia sebuah buku saintifik tulen seperti yang dipasarkan sebagai popular
science kerana ia ada juga membincangkan persoalan falsafah, metafizik,
agama dan perkara-perkara non-emperikal.
Buku
ke-6 adalah Menolak Perintah tulisan Iltizam Iman tulisan anak jati
Johor. Saya meminati perbahasan-perbahasan beliau perihal pendidikan dan home-schooling,
juga aktivisma mempertahankan Bukit Payong dari projek tempat pembuangan sisa
kerana menjejaskan kehidupan penduduk juga disebabkan lokasi tersebut yang
mempunyai tinggalan warisan sejarah yang belum habis dikaji. Buku ke-7 adalah Kept
in Ink tulisan Francis Wolf, buku ini saya kira kreatif kerana bukan sahaja
merakamkan pengalaman berkelana di Thailand, tetapi juga memuatkan
lukisan-lukisan tangan beliau disana.
Buku
ke-8 adalah One Child: The Story of China’s Most Radical Experiment
tulisan Mei Fong. Saya minat kritikan-kritikan Mei Fong terhadap polisi ini,
namun kadang kala saya merasakan beliau begitu antagonistik terhadap China,
mungkin kerana latar belakang pendidikan dan kerjaya beliau. Buku ke-9 adalah
buku yang diharamkan KDN, Antithesis tulisan Benz Ali. Bagi saya, banyak
kritikan-kritikan Benz terhadap institusi Islam mempunyai merit, cuma mungkin
bahasanya sedikit ganas menyebabkan ia diharamkan. Buku ke-10 adalah The End
of History and The Last Man oleh Francis Fukuyama, walaupun ada perkara
yang saya tidak setuju dengan perbahasan Fukuyama, tetapi perbahasan-perbahasan
beliau perihal falsafah sains politik sangat membuatkan ia sebagai pembacaan
yang sangat kaya.
Empat
buku lain yang sempat saya baca tahun ini juga adalah Meruntuhkan Mitos
Superman oleh Benz Ali, Educated sebuah memoir oleh Tara Westover,
zine Dari Johor oleh Kolektif Naratif dan akhir sekali buku Propaganda
Visual Pada Era Penaklukan Jepun (1942-1945) tulisan Dr. Saiful Akram Che
Cob. Ada juga tiga buku lain yang saya masih baca pada tahun ini, jika tidak
sempat dihabiskan akan masuk ke senarai bacaan tahun hadapan.
Manakala
dalam senarai Mel Van Dyk adalah buku House of Wisdom oleh Jonathan Lyons,
Letter to a Young Muslim oleh Omar Saif Ghobash, A Gentleman in
Moscow oleh Amor Towles, Into the Wild oleh Jon Krakauer, Sapiens
oleh Yuval Noah Harari, Fiqh Islam Mazhab Syafie oleh Sheikh Ahmad bin Hussain
Al-Isfahani dan Surat Buat Mufti Johor oleh Hamka.
Untuk
tahun depan saya ingin mendedikasikan pembacaan saya hanya pada satu buku iaitu
The Great War for Civilization: The Conquest of The Middle East oleh Robert
Fisk, sebuah buku besar setebal 1,136 mukasurat. Manakala Mel Van Dyk
merancang untuk membaca tiga buku iaitu The Fall of the Ottomans oleh
Eugene Rogan, Nothing to Envy: Ordinary Lives in North Korea oleh
Barbara Demick, dan yang terakhir adalah How to Think Like a Roman Emperor:
The Stoic Philosophy of Marcus Aurelius oleh Donald Robertson.
Podcast penuh boleh di dengari di Spotify, Google Podcast, dan iTunes.
Sabtu, 21 November 2020
L'Egypte Resplendit des Feux de Son Aurore
Petanda bagi menentukan sesuatu buku itu sangat menarik, pada hemat saya, salah satunya adalah kemampuannya menyebabkan pembaca terhenti, dan merasa terdesak untuk menuliskan apa yang dia dapati dari pembacaan. Inilah yang berlaku semasa saya menelaah buku hasil penelitian dan kajian Prof. Edward Said yang bertajuk Orientalism: Western Conceptions of the Orient. Selepas menuliskan pendahuluan, rasional kajian, sebab kajian, skop, juga huraian definisi. Said membedah sejarah permulaan Orientalis moden, iaitu ekspedisi Napoleon Bonaparte ke Mesir.
Isnin, 16 November 2020
Gerimis Malam: Mengapa Masih Disini?
Isnin, 9 November 2020
Menuju Lautan: Evolusi Pembacaan
Kehidupan ini kadangkala rasanya seperti sungai, pada mulanya laju, ada air terjun, kemudian semakin perlahan, mendatar, sehinggalah bertemu lautan, akhirnya larut, hilang. Membaca merupakan satu aspek kehidupan yang saya kira berevolusi sepanjang kehidupan saya. Saya masih ingat semasa sekolah rendah banyak dilaksanakan kempen-kempen membaca. Antara yang paling melekat adalah lagu "Membaca Gaya Wawasan", bila lihat semula video lagu tersebut di Youtube memang nostalgia, penyanyi-penyanyinya Siti Nurhaliza, Nazri Johani, Sarimah Ibrahim, Afdlin Shauki, semuanya masih muda-muda. Lagu ini selalu diputar di televisyen, sejauh mana ia mempengaruhi masyarakat saya tak pasti. Tapi bagi saya, sehingga kini masih ingat.
Saya mula membaca dengan membaca buku-buku fikrah Islam. Buku-buku Fathi Yakan, Syed Qutb, Muhammad Ahmad Ar-Rasyid, Ramadhan Al-Buti kerana ia merupakan buku-buku yang dianjurkan untuk dibaca oleh ibu, ayah, guru, dan murobbi saya. Semasa saya habis sekolah, membuat pengajian persediaan saya meminjam buku dari seorang rakan dari Terengganu, beliau merupakan peminat Tuan Guru Nik Aziz, jadi dari beliau saya membaca buku 'Kemuncup Dalam Perjuangan' dan 'Insan Ingatlah! Sebuah Panduan Menuju Hati Yang Tenang'. Pada peringkat permulaan, pembacaan adalah satu instrumen spiritual pada saya, satu proses menguatkan ruhi dalam diri.
Saya hanya meneroka buku-buku selain buku fikrah Islam semasa pengajian pasca-siswazah saya di Johor (pengajian yang tidak dihabiskan). Saya masih ingat dalam kelas research methodology, pensyarah saya ada berbincang panjang lebar sebuah buku tulisan Thomas L. Friedman. Saya tertarik dan mula membacanya. Selepas saya tamat membaca buku tersebut, saya seolah-olah dirasuk. Seperti ada awakening dalam diri saya bahawa membaca begitu menyeronokkan, begitu mengubah cara saya melihat dunia, memahami bahawa dunia ini lebih luas dari apa yang saya imaginasikan. Saya kemudian membaca buku tulisan agen CIA, Graham Fuller bertajuk 'A World Without Islam' dan sejak itu saya membaca pelbagai jenis buku lagi. Bagi saya ketika itu, saya mahu membaca sebanyak mungkin buku sebelum mati.
Dari satu buku ke satu buku, saya baca semua, dari buku Mufti Perlis 'Aku Ingin Kembara Lagi' sehinggalah buku militant atheist Richard Dawkins 'The God Delusion' semuanya saya baca untuk memuaskan kehendak membaca dalam diri. Malah buku Adam Smith, The Wealth of Nations setebal 1231 mukasurat juga saya baca dari kulit ke kulit, buku ini pertama kalinya diperkenalkan oleh pensyarah ekonomi saya di Russia, V.I. Radchenko, dalam bahasa Rusia berjudul Bogatstva Norodov, saya mencari frasa "the invisible hand" yang disyarahkan oleh guru saya dahulu. Saya kemudian bertemu dengan buku-buku Noam Chomsky. Banyak bukunya yang saya baca termasuklah Power and Terror, Power System, Manufacturing Consent, saya begitu tertarik dengan pemikiran Chomsky perihal hegemoni Amerika dan American Exceptionalism, malah ketika saya tidak membaca pun saya akan dengar syarahan-syarahan beliau di Youtube. Hingga satu hari saya terdengar beliau membicarakan soal pembacaan, katanya "there is no use to read, but forget 5 minutes later". Kata-kata Chomsky ini begitu menusuk minda saya, ia mengubah paradigma saya tentang membaca. Buku Adam Smith contohnya, saya ingat dan faham akan bab-bab awal perihal division of labour, tetapi banyak bab-bab lain hilang tanpa ada sebarang ibrah dan pengajaran yang boleh diambil.
Selepas itu paradigma membaca saya berubah. Saya bukan lagi mahu membaca sebanyak mungkin buku. Tetapi saya membaca untuk faham. Saya bahagikan pembacaan kepada dua. Yang pertama adalah leisure reading, bacaan perihal cerita, memoir, novel yang boleh dibaca dengan mudah dan sekali lalu. Buku seperti Educated oleh Tara Westover dan The Translator oleh Daoud Hari adalah dalam kategori ini, ia boleh dibaca tanpa perlu banyak berfikir. Tetapi tetap saya akan tuliskan sedikit dapatan, apa yang saya dapat dari buku tersebut. Yang kedua adalah serious reading, buku-buku dalam kategori ini bukan sahaja saya baca, malah saya tanda, saya tuliskan nota, ulang baca, dan tuliskan nota yang panjang perihalnya. Saya lebih belajar darinya dari membaca tentangya. Bagi saya amalan ini lebih memuaskan hati, lebih bermanfaat untuk saya walaupun ia melambatkan pembacaan. Dari 20 buku setahun, kini mungkin saya membaca sekitar 10 buku setahun.
Kebelakangan ini saya tersedar akan sesuatu, saya kurang membaca buku-buku karya penulis tempatan. Entah kenapa saya lebih gemar membaca buku dalam bahasa Inggeris, mungkin ada sifat penjajah Anglophile sedikit dalam diri. Bagi saya buku bahasa Inggeris seronok kerana ia membolehkan kita membaca idea-idea lain di dalam dunia yang tiada dalam Bahasa Melayu. Apa-apa pun kini saya bertatih, sedikit demi sedikit membaca buku tulisan anak tempatan, yang bagi saya tidak kurang hebatnya dengan karya antarabangsa.
Begitulah evolusi saya dalam membaca, mungkin ia akan berevolusi lagi saya tidak tahu. Tetapi dalam hati setiap hari saya merasakan saya semakin hampir dengan lautan. Kehidupan ini sememangnya sementara, saya bersyukur pada Allah, tuhan yang memberikan saya nikmat membaca, nikmat memahami. Terima kasih juga kepada guru-guru tadika dan sekolah saya kerana mengajar saya membaca, ibu yang dahulu sering membawa kami adik beradik ketika kecil ke Perpustakaan Negara, juga arwah ayah yang memberi buku-buku fikrah untuk saya baca. Sememangnya membaca merupakan nikmat, anugerah Tuhan sebelum tiada.