Jumaat, 14 Ogos 2020

Catatan Baitul Muslim 34: Pergaduhan Adik Beradik

Pergaduhan antara adik-beradik mungkin merupakan perkara yang natural. Mungkin itu adalah asam garam yang membuatkan kehidupan bersama adik-beradik menjadi satu kenangan yang indah. Namun ada juga peluang ia menjadi satu kenangan yang buruk, menyebabkan anak-anak membesar membenci cara mereka dilayang semasa kecil, mereka merasa tidak dihargai sementara adik-beradik yang lain dirasakan seolah diberi lebih perhatian.

Anak pertama mungkin mendapat perhatian sepenuhnya, namun situasi ini berubah apabila dia mempunyai adik, dia perlu menyesuaikan diri untuk membahagikan kasih sayang, atau ibu bapa perlu menyesuaikan diri untuk membahagikan kasih sayang.

Saya akui, saya mempunyai kelemahan yang besar dalam sudut ini. Saya sering beranggapan bahawa anak yang lebih tua sepatutnya boleh memahami bahawa adiknya perlu lebih perhatian, dan saya sering lupa bahawa kanak-kanak berumur 4 tahun tidak mampu lagi mencapai pemahaman ini. Mudah bagi kita memarahi anak yang lebih tua apabila dia menyebabkan adiknya menangis, atau berebut mainan, tetapi ini akan membuatkan dirinya merasakan lebih tersisih. Saya beruntung kerana mempunyai isteri yang sering menasihati saya sepaya berlaku adil kepada anak-anak, supaya menjaga perasaan mereka agar mereka tidak rasa tersisih atau kurang disayangi. Ia satu perkara yang sukar, tetapi perlu dilakukan. 

Isteri bagi saya lebih terbuka dengan anak-anak, lebih banyak cuba menerangkan keadaan kepada anak-anak meskipun mereka sukar memahami keadaan. Suami pula lebih cenderung bersifat tegas, bagi mereka sesuatu perkara yang praktikal lebih utama dari soal emosi, jadi jalan mudah adalah memarahi agar anak itu takut dan mendengar arahan. Tetapi ini pada hemat saya bukan jalan terbaik, ia praktikal sekarang tetapi mungkin punya kesan buruk buat emosi dalam jangka masa panjang.

Kadangkala saya cuba untuk tidak memarahi, sekadar melihat pergaduhan itu (untuk memastikan mereka bergaduh dalam keadaan yang selamat), dan cuba menerangkan keadaan apabila pergaduhan telah sesuai. Saya semakin lama dapat menerima metodologi penerangan, kerana say lihat anak saya yang pertama, Amni semakin memahami keadaan. Meskipun kadangkala dia masih tidak boleh mengawal emosinya, tetapi dia sudah faham akan keadaan. Harapnya dia faham situasi dan perbezaan dia yang sudah hampir 5 tahun dan adiknya, Idlan yang berumur dua tahun.

Banyak kata-kata Amni sekarang mendalam dan berfalsafah, walaupun mungkin dia tidak sedar akan falsafah tersebut. Satu malam ketika isteri saya menemaninya tidur dia mengajak ummi-nya bersembang, katanya mahu baring-baring sebelum tidur. Dia pun bercerita bagaimana adiknya ternampaknya di tadika, taska Idlan bersebelahan tadika Amni, dan Idlan asyik memanggil namanya. Katanya dia tidak boleh ke taska kerana perlu belajar di tadika, jadi adik hanya boleh bermain dengan kawan-kawannya di taska. Umminya pun menggunakan peluang ini untuk menanamkan rasa sayang adiknya kepadanya "Haa adik sayang sangat la tu kat kakak dia, nak main pun dengan kakak, bangun tidur pun cari kakak, nak tidur pun cari kakak".  Amni pun gelak-gelak sebelum akhirnya dia tidur.

Pergaduhan adik beradik ini sememangnya satu komponen dalam kekeluargaan yang perlu dipelajari oleh ibubapa. Ia perlu diurus, tidak boleh dibiarkan, atau dikawal dengan terlalu ketat sehingga hilang rasa kasih sayang. Tidak boleh ditangani dengan emosi. Perlu ketegasan pada ketikanya, juga perlu penjelasan dan didikan pada ketika lain. Perlu dicari keseimbangan. Ya, ia satu keseimbangan yang sukar, ibarat meniti diatas jambatan setebal benang, jika berjaya insha'Allah dapat menghasilkan hubungan adik beradik yang baik, jadi ia perlu dicuba tanpa putus asa.

Tiada ulasan: