Jumaat, 7 Ogos 2020

Read Write Coffee Repeat

Christopher Hitchens pernah ditanya dalam satu temuramah oleh Jeremy Paxman berkenaan dengan gaya hidupnya yang gemar merokok dan meminum minuman keras yang mungkin menjadi penyebab kepada penyakit kanser yang dialami beliau. Ketika itu rawatan kanser telah menggugurkan rambut Hitchens. Tetapi Hitchen berkata beliau tidak menyesal akan gaya hidupnya tersebut, kerana perkara itu membantunya berjaga di malam hari, membuatkan beliau terus berjaga untuk membaca dan menulis, walaupun akhirnya ia membinasakan dirinya.

Saya gemar membaca dan menulis, apabila tempoh kawalan pergerakan melanda Malaysia yang memaksa rakyat Malaysia berkurung dirumah, ia seolah-olah satu anugerah buat saya. Secara tiba-tiba saya tidak lagi sibuk dengan perkara-perkara lain. Masa yang ada boleh digunakan sepenuhnya untuk membaca dan menulis.

Tentunya sebagai seorang Islam saya tidak merokok atau mengambil minuman keras. Tapi salah satu kegemaran saya, perkara yang membantu saya berjaga adalah secawan kopi. Seingat saya semasa di St. Petersburg dulu saya minum 3 ke 4 cawan kopi sehari, mungkin lebih. Namun sekarang apabila sudah tua sekitar satu ke dua cawan. Kopi ini mungkin sedikit kontroversi, ada yang mengatakan bahawa kopi ini tidak bagus untuk kesihatan, namun banyak juga kajian yang mengatakan bahawa kopi sebenarnya baik untuk kesihatan. Di zaman kelimpahan informasi ini, sukar untuk membuat keputusan yang objektif, walaupun terhadap perkara yang objektif seperti meminum secawan kopi. Seolah-olah baik atau buruk minum kopi ini adalah relatif, bergantung kepada sumber mana yang kita mahu percaya.

Bagi saya secara peribadi, kopi itu sendiri tidak berbahaya, yang berbahaya adalah kandungan gula dalam bancuhan kopi, kopi yang di brew sendiri mungkin tidak punya apa-apa kandungan yang berbahaya. Tetapi kopi yang diproses dalam sachet 3 in 1 mungkin lebih berbahaya, kerana selain dari kandungan gula, kita tidak tahu bahan lain apa yang ditambah.

Saya pernah juga cuba berhenti untuk minum kopi, namun ternyata tidak berjaya. Kopi tetap terus menjadi sebahagian dari diet saya untuk kekal berjaga untuk menulis dan membaca. Saya tidak pasti sampai bila rutin ini boleh diteruskan. Tetapi sementara peluang ini masih tersedia, saya gembira untuk bangun dari tidur untuk "read write coffee repeat".

Tiada ulasan: