Ahad, 10 Oktober 2021

Zine Dari Johor Edisi Ke-5 (ZDJ5)


Akhirnya selesai membaca Zine Dari Johor Edisi Ke-5. Zine ini saya kira merupakan bacaan ringan yang baik, sebagai bacaan rehat dan selingan ketika membaca buku-buku tebal yang lain. Apabila kita selalu membaca buku yang tebal, apabila melihat naskah yang nipis, akan ada satu perasaan 'kerehatan' yang timbul. ZDJ saya kira telah banyak berevolusi dan bereksperimentasi setelah 5 edisi. Konten dan susun atur juga banyak perubahan dan improvement. Bagi saya ia adalah zine yang baik dalam kita memahami pemikiran masyarakat, kita bukan sahaja perlu tahu pemikiran golongan elit intelektual, kita juga perlu mendalami intelektual masyarakat di jalanan, agar teori dan rasa kita tidak terpisah dari masyarakat.

Tentulah banyak tulisan yang menarik, ada yang saya setuju, ada juga yang saya tidak setuju. Di coretan ringkas ini (corkas) saya ingin memetik beberapa tulisan yang kena dengan saya. 

Pertamanya adalah nota editor yang sangat positif dan bersemangat, ia adalah kata pemula yang baik untuk pembaca. Juga review acara TERANG bagi saya sangat informatif, ia menyoroti perjalanan sebuah zine, bagaimana ia bereksperimentasi, berkolaborasi, dan berevolusi. Pengalaman ini pastilah sesuatu yang berharga. Usaha untuk mengarkib perjalanan gerakan masyarakat juga saya kira punya nilai yang sangat besar untuk generasi akan datang.

Sejarah keluarga titipan Iltizam Iman Abd Jalil juga sangat mengesani diri. Mengembalikan pemikiran saya untuk menjejaki semula sejarah keluarga saya sendiri. Antara konten menarik lain adalah sejarah dan pengalaman pengasasan jatuh dan bangun Tumpang CoWorking Space oleh saudara Qayyim Miswan. Sangat menginspirasikan, mungkin beliau boleh dijadikan ikon usahawan belia negara. Akhir sekali, tulisan pilihan saya adalah cerpen tulisan Lucy M. Walaupun jalan ceritanya cliché, tetapi ending nya sangat menyentuh kalbu apabila Sara memadam perkataan "cinta pernah tumbuh di sini" dan menggantikannya dengan perkataan "cinta sentiasa tumbuh di sini".

Tiada ulasan: