Ahad, 1 Januari 2023

Diet, Senaman dan Tahun Baharu


Tahun baharu sinonim dengan azam tahun baharu untuk berdiet dan menurunkan berat badan. Akhir tahun 2021, berat badan saya sudah mencecah 78 kilogram. Satu pencapaian yang memberangsangkan. Jadi bermula tahun 2022, saya mula berdiet termasuklah menggunakan teknik intermittent fasting, saya berjaya menurunkan berat hingga ke 68 kilogram. Saya kemudian menyertai acara larian intensif selama sebulan, berlari 716 kilometer dalam sebulan berjaya menurunkan lagi berat badan kepada hanya 63 kilogram. Berdasarkan statistik dari applikasi Strava, pada tahun 2022, saya telah berlari sepanjang 2,069 kilometer selama 274 jam.

Jadi berat mula saya pada tahun 2023 ini adalah 63 kilogram (timbang pagi tadi). Menurut target saya sebelum ini, saya perlu mencapai 58 kilogram untuk sampai ke berat yang ideal dan mencapai BMI di paras yang normal. Jadi tahun ini saya perlu menurunkan lagi 5 kilogram. Selepas itu, apa yang diperlukan adalah hidup dengan gaya hidup yang sihat dan mengekalkan berat berat badan ideal. Posting ini sekadar ingin mencatat beberapa data supaya mudah dirujuk di kemudian hari. Apa-apa pun, selamat tahun baharu diucapkan kepada semua sidang pembaca blog.

Tiada ulasan: