Rabu, 19 Julai 2023

Koleksi Fikir: Dog-ear, Negara Polis, Merindui Puncak & Coklat


Dog-ear

Antara benda yang menyusahkan bacaan, tapi dalam masa yang sama membuatkan pembacaan lebih bermakna adalah membuat "dog-ear", iaitu dengan mengelepet bucu helaian buku. Di mana kita menanda bahagian yang kita rasakan bermakna dan menotakannya. Semakin menarik sebuah buku, semakin banyak dor-ear dan semakin lama masa yang diperlukan untuk menotakannya dan juga mentadabbur makna-maknanya.

Negara Polis 2023

Saya merasakan ruang perdebatan politik adalah ruang awam. Ia wajar ditandingi dengan berbalas idea. Retorik dilawan retorik, hujah dibalas hujah, juga jika pihak lawan mencaci maki, kita harus menerangkan kenapa mereka low-class. Tetapi bukan dengan menghantar polis. Kalau apa yang kita tidak setujui digunakan apparatus seperti polis, ini hanya akan menjadikan sebuah kerajaan kelihatan autokratik dan polistik, tidak madanik.

Puncak

Hampir 9 tahun yang lalu, pada tahun 2014 saya bersama rakan-rakan berjaya menawan puncak Gunung Tahan dari Sungai Relau. Tahun depan kiranya sudah 10 tahun tempoh berlalu, jadi mungkin saya perlu rancang semula untuk pergi mendaki dan mencari ketenangan di atas puncak.

Coklat

Coklat kegemaran saya masa saya menyambung pengajian St. Petersburg, Rusia adalah coklat Aleonka. Tiap-tiap minggu saya akan pergi beli di pasaraya Okei dan Karusel, kemudian saya akan simpan wrap coklat Aleonka sebab gambar baby comel yang menghiasi pembalutnya.

Tiada ulasan: