Ahad, 16 Jun 2024

Lentera Ilmu: Catatan-Catatan Dunia Buku


Buku Lentera Ilmu: Catatan-Catatan Dunia Buku ini merupakan buku kedua yang dibaca yang dibeli di PBAKL 2024. Saya merasakan Najibah Abu Bakar merupakan seorang bobliofil heavyweight di Malaysia, dengan pengalaman selama 7 tahun di perpustakaan, beliau begitu arif dengan judul-judul buku yang menarik.  Dalam naskhah ini, kearifan ini dapat dilihat dengan jelas. Pustakawan sememangnya merupakan satu pekerjaan yang mengayakan minda, saya teringat akan seorang bekas pustakawan yang kisahnya pernah ditulis oleh Jonathan Spence. Pustakawan ini kemudian menjadi pejuang revolusi dan kemudian telah mengasaskan Republik China, nama pustakawan ini adalah Mao Zedong. 

Saya juga tertarik dengan gaya penulisan Najibah yang memulakan buku ini dengan kisah peribadi. Bagaimana beliau bermula dengan membaca blog yang kemudiannya menemukan beliau dengan dunia buku dan kepustakawanan. Mengadun subjek yang kita mahu bahaskan dengan kisah peribadi sememangnya boleh menjadikan sebuah tulisan itu lebih manusiawi dan menarik. Antara pandangan Najibah yang saya minati adalah saranan beliau bahawa pembacaan itu perlu ada peningkatan. Membaca untuk hiburan dan liburan itu tidak salah untuk usia tertentu, namun kita tidak boleh statik di takuk tersebut. Pembacaan perlu meningkat kepada tahap yang lebih mencabar. 

Membaca tulisan Najibah membuatkan saya merasakan bahawa setiap bibliofil itu perlu menulis pengalaman pembacaan mereka. Kerana masing-masing mempunyai perspektif mereka yang menarik, kecenderungan mereka berbeza menjadikan apa yang diulas berbeza. Najibah sebagai contoh, pada pandangan saya mempunyai kecenderungan untuk mengulas budaya bibliofilia dalam sejarah Islam. Beliau juga dilihat menggemari manuskrip dan sastera Arab yang saya lihat banyak dipetik dan diulas. 

Semoga, selepas ini kita mempunyai lebih banyak perkongsian bibliofil seperti ini!

Tiada ulasan: