Rabu, 22 Januari 2020

Oh Crap! I Have a Toddler


Buku ini merupakan buku yang pertama saya habiskan bacaan pada tahun 2020, saya mula membaca pada bulan Oktober 2019, jadi agak lama bagi buku yang hanya bermuka surat sebanyak 300 mukasurat. Sebenarnya ia bukanlah buku yang pertama, buku pertama adalah buku teks ICS. Sahaja saya baca dengan perlahan kerana saya bukan mahu sekadar membaca, saya juga ingin merenung nilai dan idea yang dibawa, juga cuba mengaplikasikannya ke dalam sistem parenting saya pula.

Buku ini saya kira realis – bukan lagi berlegar di medan teori atau retorika, Jamie sendiri sering mengulang, jika sesuatu itu tidak dapat mencapai objektif, ia perlu ditukar. Kita kadang-kadang terlalu takut dalam membesarkan anak-anak, kerana menanggap kesilapan mendidik anak-anak tidak dapat dibaiki semula di kemudian hari. Tapi kata Jamie, tiada siapa yang lebih mengenali anak kamu melainkan kamu sendiri, jadi kamu adalah ‘pakar’ dalam menjaga anak kamu.

Bahasa yang digunakan ada ketikanya sedikit kasar, sedikit pasar, tetapi apa yang penting adalah praktikalitinya. Saya faham, buku parenting sering bercanggah antara satu sama lain, buku ini kata ini, buku itu kata itu, tetapi saya kira kita tetap perlu banyak membaca buku parenting kerana ia adalah reminder dan peringatan tentang fasa kehidupan yang sedang kita lalui, ia sedikit sebanyak dapat mengubati diri kita dari menjadi ‘gila’.

Jika kita membaca buku Faber & Mazlish mungkin pendekatannya adalah bercakap dengan kanak-kanak dan memberi mereka pilihan, tetapi Jamie mencabar idea ini, bukan semua perkara kita boleh beri pilihan pada anak-anak, kerana mereka belum mencapai pemikiran rasional dan berjangka panjang. Ketika masa yang kritikal seperti melintas jalan, kita tak boleh beri pilihan kepada anak untuk pegang tangan atau jalan sendiri. Jamie menekankan tentang pentingnya ibu bapa bersifat autoritatif tetapi tidak authoritarian.

Banyak konsep yang menarik seperti konsep anak yang baru belajar mengenal dunia, mengenal tubuh badan, mengenal peraturan kehidupan, yang kita kadang-kadang lupa bahawa mereka baru berada di bumi beberapa tahun, tentu sahaja banyak perkara baru yang mereka ingin cuba. Juga perihal aktiviti dan kreativiti. Kita sering menyusun masa anak-anak kita dengan padat sehingga tiada ruang untuk mereka berfikir sendiri aktiviti yang mereka boleh lakukan, menurut Jamie kebosanan adalah pintu kepada kreativiti, dan kreativiti itu merangkumi maksud yang luas. Berenang dalam lautan bedak juga satu kreativiti!

Saya juga mengagumi konsep parenting Jamie kerana beliau bukan sahaja memfokus pada anak-anak. Tetapi fokus juga harus diberi pada diri sendiri, pasangan dan hubungan suami-isteri. Kerana tanpa hubungan suami isteri yang baik, ia tidak dapat memayungi institusi yang dinamakan keluarga. Kita perlu menjaga diri kita sendiri sebelum kita mampu menjaga anak-anak. Teknik mengurus tantrum beliau juga saya kira sangat praktikal dan real.

Membesarkan anak-anak sememangnya bukan tugas mudah, tetapi Jamie mengingatkan tiada siapa yang lebih pakar berkenaan dengan anak kita melainkan kita, kita bersama mereka sejak lahir kitalah yang paling mengenal mereka, segila manapun tugas membesarkan anak-anak, Jamie menutup buku ini dengan nota optimis “you got this!”.

Tiada ulasan: