Sabtu, 6 Februari 2021

Hari-Hari Lebih Indah Dengan Puisi


Tak semua benda boleh ditulis sebagai artikel atau cerita, ada kalanya kita dijalari perasaan yang sebentar. Sama ada ia lahir dari perasaan sedih, kecewa, gembira, takjub, atau perasaan yang kita pun tak ada perkataan untuk diberi sebagai klasifikasi.

Disaat itu mungkin yang paling hampir boleh ditangkap perasaan itu atau digores perasaan itu kepada selembar kertas adalah dengan serangkap puisi, atau sebaris, atau mungkin sebuku. Puisi itu gambaran emosi, tapi ia boleh ditafsir dengan pelbagai cara. Tafsiran penulis mungkin berbeza dengan kefahaman pembaca, keduanya tidak salah, benar dalam keadaannya sendiri. Puisi yang sama mungkin membawa maksud yang berbeza di zaman yang berbeza.

Pada tahun 2019, saya bersama dua rakan diberi rezeki untuk berkolaborasi, dan kami menerbitkan sebuah antologi puisi bertajuk "Maka Kitab itu pun Menyanyi". Ia merupakan rangkuman perasaan kami, ada puisi percintaan, puisi kehidupan, puisi perlawanan politik, puisi anti-depresi dan pelbagai lagi, ada puisi yang saya sendiri tak pasti bagaimana mahu melabelkannya.

Ketika mengemas rumah, saya terjumpa baki 3 naskah lagi antologi ini. Jadi saya ingin menjualnya dengan harga RM15 sebuah, jika ada teman yang mahu membaca puisi semasa dikurung PKP yang disambung lagi kini. Saya juga masih ada menyimpan buku "Berfikir Tentang Pemikiran" edisi pertama, tinggal 8 naskah akhir yang sudah tidak dicetak, jika ada yang mahu saya ingin menjualnya dengan harga RM25 senaskah. Jika ada teman yang ingin beli keduanya secara kombo, maka saya menjualnya dengan harga RM30 sahaja.

Saya dengan seorang teman juga dalam proses menerbitkan sebuah zine pada bulan ini, Zine Skazka Edisi Pertama. Ini mungkin merupakan percubaan saya untuk bereksperimen menulis cerpen yang berbentuk imaginatif. Selama ini hanya sering menulis penulisan berbentuk artikel dan non-fiksyen. 

Tiada ulasan: