Sabtu, 6 Februari 2021

Catatan Baitul Muslim 41: Kesihatan Mental Ibubapa


Serangan virus Corona baharu yang bermula pada awal tahun 2020 telah merubah kehidupan manusia. Perubahan ini termasuklah bagaimana manusia berkerja, juga susunan sosial dan keluarga. Pada awal 2021 nampaknya virus ini masih menular dengan jayanya di Malaysia sehingga kerajaan terpaksa mengumumkan darurat. 

Pada awal Februari 2021 seorang teman ada berkongsi perasaan, berkerja dari rumah sememangnya datang dengan cabaran yang sangat besar. Beliau menceritakan bagaimana semasa mesyuarat, dua orang anaknya meragam sehingga dia tidak mampu fokus dan akhirnya stress. Beliau teringin untuk kembali semula bekerja di pejabat seperti dahulu kala, ketika dunia bebas dari virus ini. Apabila dia memarahi anak-anaknya, isterinya pula terasa, menyebabkan beliau bertambah stress dan rasa bersalah.

Saya pun tidak tahu apa nasihat yang boleh saya berikan, kerana saya juga sering mencapai takat didih dengan mudah semasa tempoh berkurung ini. Cuma mungkin saya sedikit bernasib baik kerana anak-anak dihantar ke tadika, jadi masih boleh bekerja dengan fikiran yang waras. Saya cadangkan beliau untuk keluar mengambil angin, paling tidak berjalan-jalan di tepi sungai menghirup udara segar. Saya sendiri kadang-kala rasa begitu sesak di rumah. Dari bangun tidur, bekerja, menjaga anak, semuanya di rumah. Kadang saya rasa saya terpaksa keluar, paling tidak merenung pohon kelapa di luar rumah yang meliuk-liuk. Isteri saya sedikit beruntung, kerana pejabatnya dekat dengan rumah dan dibenarkan bekerja. Sekurang-kurangnya dia punya dua kehidupan yang berlainan, satu di rumah dan satu di pejabat, tidaklah begitu mono-tone rutinnya.

Ketika anak meragam, menangis, memang merupakan masa yang sangat subur untuk berkonflik antara suami dan isteri. Ia adalah situasi yang seringkali panik dan mengelirukan, masing-masing punya kepala sendiri untuk menyelesaikan masalah tersebut. Sering kali cara suami dan cara isteri berbeza dalam menguruskan situasi panik. Oleh itu pergeseran mudah berlaku. Untuk mengelakkan situasi lebih buruk, yang terbaik adalah cuba untuk tidak menyatakan perasaan ketika suhu masih panas, ini kerana risiko terlepas cakap sangat tinggi, perahu masih bisa diundur, namun kata-kata yang menghiris hati akan meninggalkan bekas, walaupun sudah saling memaafi.

Ujian emosi ini sememangnya lebih sukar di masa-masa yang mengelirukan ini. Ketika manusia dikurung di rumah masing-masing, emosi tidak dapat dilepaskan dengan bercuti, ia bertakung dan mudah meletup. Oleh itu masing-masing perlu mencari kaedah untuk melepaskan takungan emosi itu secara sihat, mungkin perlu berbincang bagaimana masing-masing punya masa untuk bersendiri, untuk bertenang dari stress keluarga dan anak-anak. Perlu ada masa untuk bersendiri untuk menjaga kesihatan mental, jika mental sihat, barulah kita mampu menguruskan anak-anak dengan baik. Sesuai dengan amanah yang kita pikul.

Tiada ulasan: