Jumaat, 9 April 2021

Soalan Polemikal Berkenaan Rekomendasi Buku


Kalau orang tanya buku apa yang disarankan untuk baca, ini adalah soalan yang paling susah nak dijawab kerana ia terlalu umum. Biasanya akan dijawab dengan soalan semula.

"Awak minat baca buku apa?"

Falsafah ke agama ke ekonomi ke novel ke puisi ke memoir ke sejarah ke buku kumpulan gambar selfie artis ke? Kerana buku itu sendiri ada banyak jenis, mempunyai banyak rumpun dan genre. Pendapat peribadi saya, tidak mengapa pun jika ditakdirkan buku yang kita pilih untuk baca itu bukan buku yang baik. Dengan itu kita ada pengalaman membaca buku yang bagus dan tidak bagus. Ia akan mengkayakan pengalaman membaca kita, melatih kita untuk membezakan mana buku yang baik dan yang buruk, yang seronok dan membosankan, yang santai dan yang berat. Macam dalam hidup, bila ada kegagalan baru sedap plot cerita untuk kita dendangkan kepada generasi akan datang, sebab hidup ini bukan semua indah sahaja. 

"Adakah aku seorang bibliophile?"

Saya sering menimbang-nimbang soalan ini di dalam kepala.Setelah merenung jauh ke dalam, juga merenung ke dinding kosong, saya merasakan saya bukanlah seorang bibliophile. Sekurang-kurangnya bukan bibliophile secara relatif jika dibandingkan pembaca buku tegar diluar sana. Yang membaca 9-10 buku sebulan. Saya membaca juga, tetapi tidaklah terlalu banyak. Bacaan saya adalah bacaan selektif, saya tidak membeli semua buku yang keluar di pasaran. Sebaliknya membuat kajian, kemudian jika saya temui buku yang saya kira boleh menjawab soala-soalan yang bermain dalam minda. Baru saya beli buku tersebut.

Bibliophile saya kira merupakan orang yang membaca banyak buku, saya rasa buku yang saya baca terlalu sedikit untuk mencapai mustawa ini, saya tidak membaca banyak buku, saya membaca untuk belajar, dan untuk mengejar perkara-perkara yang menarik minda.

Tiada ulasan: