Khamis, 16 Disember 2021

Atuk & Air Tin


Entah ke mana aku dibawa,
mungkin sudah sampai ke muara dunia,
melalui hidup dan liku,
hingga rindu berbuku.

Akhirnya sempat,
di sebuah motel setingkat,
aku pulang dari berangkat, 
pulang ke kampung yang erat.

Kampungku terletak di hilir,
ada jeti di hujung sungai mengalir,
dahulu dipenuhi ladang kelapa,
yang bermacam jenisnya,
masih ada dalam nostalgia,
di tepi jalan sepohon kelapa bercabang tiga.

Kampung ini namanya Bagan Datuk,
dan di situ aku punya seorang atuk.
Di luar rumah ada seplastik tin kosong,
dari air minuman ringan yang sudah masuk kerongkong.

Wo membuka bichara,
tentang atukku yang sudah tua.
"Atuk kau ini kencing manis, darah tinggi,
air tin itu semua dia minum lagi".

Aku terkejut, eh bahaya!

"Ah itulah yang semua orang kata,
bukannya dia kira".

Kata atuk pula,
"Eh mana ada bahaya,
jika bahaya takkan dijual di kedai pasar raya,
tu ha disana,
kilang besar semuanya ada,
takkan pula bahaya!"

Aku hanya mampu menghela,
sambil menepuk kepala.

Tiada ulasan: