Isnin, 6 Disember 2021

Tujuh tahun untuk selamanya

 


Dari perlabuhan sepi, 
aku menurunkan layar,
kata orang pergi,
pergilah mencari bahagia diluar.

Sebesar mana usia memimpin,
pelayaran muram yang mustahil,
tiap kali ku tatap cermin,
aku melihat aku sebagai anak kecil.

Perlabuhan hatimu mengajarkan,
indahnya hidup berteman,
tidak lagi sendiri,
bersama berdiri,
bersama menari,
bersilang jari,
meniup sepi pergi.

Lumrah manusia tidak sempurna,
kau kata tak mengapa,
kerana bahagia,
hadir dengan terima,
apa-apa adanya.

Sauh telahpun ku turunkan,
di hatimu sebagai perlabuhan.
Terima kasih atas kesudian,
bersama berkongsi usia,
berkongsi duka,
berkongsi suka,
berkongsi rasa,
tawa dan air mata.

Kepada Tuhan aku menghulur tangan,
dalam doa meminta belas ihsan,
terima kasih Tuhan atas kurnia,
tujuh tahun untuk bahagia,
jika masih boleh aku meminta,
ku mahu tujuh tahun ini untuk selamanya.

Dua orang anak berlari,
hepi aniversari.

Duhai isteri.

Tiada ulasan: