Jumaat, 17 Disember 2021

Penutup Projek Penulisan Untuk 2021


Alhamdulillah
. Dengan terbitnya antologi Mendidik Untuk Bahagia bersama SukaDidik - Sukarelawan Pendidikan ini tamatlah sudah projek penulisan untuk tahun 2021. Buku ini juga antara buku yang paling laju disiapkan, disiapkan dalam tempoh 38 hari sahaja. Jadi dalam pengalaman saya, buku ini memegang rekod sebagai buku terbitan paling pantas, ia juga mungkin boleh dijadikan sebagai benchmark, berapa pantas proses penerbitan buku di Malaysia boleh dilakukan.

Projek ini pada asalnya tidak ada dalam jadual projek penulisan saya. Tetapi ditakdirkan ia masuk pada akhir-akhir tahun cetusan dari sebuah bengkel yang dianjurkan oleh SukaDidik. Bermula dari proses pengumpulan bahan, suntingan, susun atur, reka kulit, pendaftaran ISBN hinggalah kepada cetakan. Faktor yang mempercepatkan penerbitan adalah komitmen barisan penulis, juga efisiensi pencetak. Selepas bengkel, saya hanya memberi masa sehari saja buat para penulis untuk menghantar penulisan mereka. Alhamdulillah semuanya menepati masa, memudahkan lagi urusan. Faktor lain adalah kerana ia dicetak dalam skala yang kecil, pada peringkat permulaan hanya 40 naskah, jadi ia dapat dilakukan dengan pantas.

Walaupun begitu, tidaklah bermakna penerbitan ini dilakukan dengan wenang-wenang atau halai-balai sahaja. Ia tetap disemak beberapa kali, disusun, dan disunting sebelum diterbitkan. Penerbitan ini juga bermakna untuk diri saya sendiri sebagai penulis. Kerana kadang kala saya merasakan kesunyian, kerana tidak ramai dalam lingkungan saya yang menulis atau mahu menjadi penulis. Jadi dengan kewujudan naskah ini, ia sedikit sebanyak mengisi kekosongan yang saya rasai. Semoga barisan penulis muda yang menyertai projek antologi ini terus menulis dan menerbitkan kisah-kisah dan pengalaman mereka. Tidaklah saya ditinggalkan dalam kesunyian lagi.

Saya juga merasakan, penulis bukan kerjanya mengumpul peminat, follower atau pengikut, tetapi penulis yang baik adalah penulis yang dapat melahirkan dan meramaikan penulis baru. Agar dunia penulisan di negara ini lebih kaya, lebih meriah. Penulis yang baik dapat membangkitkan minat kepada generasi seterusnya untuk turut menjadi penulis. Sama-sama menyinsing lengan dan menurunkan tinta, merakam pergerakan sejarah hari ini juga mengembangkan idea-idea baru yang segar untuk membaja minda masyarakat. Menjadi penulis bermakna kita bukan sekadar memikirkan diri sendiri, tetapi kita juga memikirkan bagaimana kita boleh membantu masyarakat, apa isu yang perlu kita ketengahkan, apa sisi-sisi yang boleh kita angkat untuk diwacanakan dalam masyarakat, ini semua merupakan kerja-kerja penting yang tidak boleh dilakukan berseorangan.

Pengalaman yang dikongsi oleh sukarelawan dalam buku ini sememangnya mengagumkan, membahagiakan, dan membuatkan kita cemburu. Tidak semua orang direzekikan untuk menghirup pengalaman ini secara primer. Kerana kita mempunyai pelbagai kekangan dari segi umur, kudrat, masa, tenaga, dan kesempatan. Bagi saya para sukarelawan ini sememangnya bertuah. Kita sebagai pembaca juga bertuah kerana dapat tempiasnya melalui sorotan kisah yang ditulis. Terdapat juga dalam naskah ini kisah-kisah yang kelakar. Apabila digabung semuanya, ia menjadi satu naskah yang unik dan kaya. Kaya dari sudut manfaat dan nasihat.

Tahniah saya ucapkan buat semua barisan penulis. Jumpa lagi tahun depan!

Terima kasih juga saya ucapkan kepada perusahaan Tukang Buku.

Saya masih ingat. Semasa mula-mula belajar untuk menerbitkan buku satu ketika dahulu, antara cabarannya adalah untuk pencari pencetak yang berkualiti dengan harga yang berpatutan. Pelbagai pencetak saya cuba, kena tipu pun ada beberapa kali. Ada pencetak yang mencetak dengan kualiti yang begitu teruk sehingga saya sendiri tak yakin untuk menjual buku yang dicetak mereka kerana saya rasa bersalah kepada pembaca. Semua ini saya lalui sehinggalah saya berjumpa dengan Tukang Buku. Bagi saya Tukang Buku bukan printer biasa, hasil tangan mereka sangat kemas dan berkualiti. Buku yang dihasilkan ada craftsmanship-nya, bukan sekadar asal cetak.

Mereka juga terima cetakan dalam skala kecil, sesuai bagi penulis yang mahu pilihan swaterbit (self-publish) dan print-on-demand (POD). Setakat ini, saya sudah cetak 3 buah buku bersama Tukang Buku, semuanya tidak mengecewakan. Servis mereka sangat professional, cepat, dan kemas. Saya bukanlah nak jek Tukang Buku supaya bagi diskaun jika saya mahu print lagi bersama mereka, tapi saya ingin menghargai servis bagus mereka. Bagi saya servis yang bagus perlu dipuji dan diangkat, kerana ia menyuburkan ekosistem industri buku. Harapnya Tukang Buku dapat mengekalkan kualiti khidmat mereka di masa hadapan.

Tiada ulasan: