Gambar bersama ibu dan kakak circa 1992. |
Harap, kehadiran sekejap saya di dunia memberi sedikit kebaikan, sebelum esok saya pergi meninggalkannya.
Gambar bersama ibu dan kakak circa 1992. |
Harap, kehadiran sekejap saya di dunia memberi sedikit kebaikan, sebelum esok saya pergi meninggalkannya.
Alhamdulillah akhirnya saya selesai membaca buku hebat ini. Ini adalah antara 4 buah buku yang saya beli di PBAKL2024, dengan habisnya bacaan ini, maka saya sudah habis membaca semua buku yang dibeli di PBAKL. Tidakah rasa bersalah sangat beli buku tapi tak baca.
Pada mulanya saya agak skeptik dengan kebolehan buku ini untuk mempertahankan tesis utamanya, iaitu kejatuhan kuasa politik orang Melayu, namun, semakin banyak muka surat yang saya selak, saya merasakan penulis mempunyai kekuatan dalam hujahnya, ia diikat dengan argumen dan fakta yang baik. Walaupun mungkin ada tafsiran yang saya tidak persetujui kerana saya mempunyai pegangan ideologi politik yang berbeza. Perbezaan ideologi ini ada saya sembangkan dengan penulis secara langsung dalam pertemuan di kedai makan.
Antara perkara yang saya suka pada buku ini adalah kekuatan fakta sejarahnya, kerana sebagai pelajar sejarah, aspek pemaparan sejarah ini tentulah paling menarik minat. Kita boleh berbeza dalam hal tafsiran sejarah, namun dari segi fakta dan data sejarah, ia mesti diisi, jika tidak, ia hanya akan menjadi medan perbahasan abstrak.
Saya juga suka dengan bahagian perzamanan di mana penulis membezakan fasa kejatuhan kuasa politik Melayu itu menggunakan beberapa peristiwa penting untuk menandakan sempadan zaman kejatuhan ini. Bermula dengan kejatuhan Kota Melaka, campur tangan British secara langsung dalam negeri Melayu, dan akhir sekali kejatuhan parti politik Melayu iaitu UMNO dalam pilihanraya. Cuma mungkin lebih baik jika aspek perzamanan ini disusun secara chronological supaya nampak lebih kemas dan mudah difahami.
Komen terakhir saya adalah aspek penyuntingan. Saya kira kesalahan ayat masih banyak dan signifikan. Harap cetakan seterusnya, pihak editor buku dapat perbaiki hal ini.
Buku tersebut bertajuk Asy-Syahid Sayyid Qutb: Dari Kelahiran Sehingga Kewafatan terjemahan Ustaz Darus Senawi. Buku tulisan dan terjemahan Ustaz Darus Senawi tidak pernah mengecewakan. Buku memoir beliau bertajuk Kembara Darus Senawi 1963 bagi saya antara buku memoir terbaik dalam Bahasa Melayu yang saya baca. Buku terjemahan ini, yang merupakan penulisan Dr. Solah Abdel Fattah Al-Khalidi perihal biografi Sayyid Qutb yang diterjemahkan beliau juga sangat mempersonakan. Nampak jelas kesarjanaan Ustaz Darus dalam sastera Arab, bukunya bermutu, dengan fikiran yang tajam dan lenggok bahasa yang indah. Bagi saya beliau adalah karyawan under-rated, jika beliau dilahirkan di negara lain, mungkin sudah dapat pelbagai anugerah sastera dan dinobat sebagai tokoh sasterawan. Saya kongsikan beberapa petikan menarik
"Badan Sayyid Qutb yang kecil dan kurus itu membawa jiwa revolusioner, darinya tercetus karya menggegar singahsana taghut."
Petikan ini saya kira antara yang paling menggugah jiwa dalam naskah ini. Perihal bagaimana seorang budak yang berasal dari kampung dan bertubuh kecil tetapi mempunyai daya fikir yang hebat yang menakutkan pemerintah pada ketika itu. Bagi saya, Sayyid Qutb ini merupakan pemikir yang berani berfikir dan mencabar sistem sedia ada yang dianggapnya rosak dan merosakkan, bahkan beliau setia dengan ideanya hingga ke hujung nyawa.
"Sayyid Qutb adalah sasterawan dunia Arab yang luar biasa, juga pemikir setanding Muhammad Iqbal."
Aspek Sayyid Qutb sebagai sasterawan ini merupakan aspek yang jarang diberi penekanan oleh pengkritik-pengkritiknya. Ini kerana mereka membaca tulisan Sayyid Qutb dan mengadilinya hanya secara literal mengikut lensa fiqh. Walhal tulisan beliau merupakan tulisan dengan kekuatan sastera, dalam arena pemikiran dakwah dan pembaharuan. Maka penafsiran tulisannya yang sebenar perlu dilihat dari sudut ini.
Walaupun kini kehidupanku aku rasakan begitu sibuk, sampai tiada masa untuk diri sendiri, tetapi bagiku itulah harga yang perlu kita bayar untuk mencapai sesuatu. Sesuatu yang berharga yang hendak kita capai perlu dibayar dengan masa dan tenaga. Seperti buah yang manis dan ranum itu, ia bukan muncul sekelip mata, tetapi dibelakangnya dipenuhi proses siraman dan pembajaan yang mengambil masa yang lama.
Di peringkat akademik, aku merasakan tahun ini aku agak produktif. Sebanyak tiga arikel jurnal sudah aku hantar. Satu sudah diterbitkan. Artikel kedua sudah selesai proses perwasitan dan suntingan, dan bakal keluar pada bulan Disember. Artikel ketiga masih dalam proses penambahbaikan selepas melalui proses perwasitan. Jika ada rezeki, akan diterbitkan pada bulan November. Tahun ini merupakan tahun pertama aku menghantar dan menerbitkan artikel di jurnal-jurnal akademik, selama ini aku hanya menerbitkan buku, artikel zine, artikel di web, dan juga penerbitan nota. Proses menyunting artikel selepas mendapat komen pewasit ini bagi aku satu pengalaman yang menarik dan mengajar banyak perkara. Ia memaksa aku untuk lebih kritikal, lebih bersedia mempertahankan hujah, dan juga lebih berhati-hati dalam penulisan.
Cuma aku juga merasakan kadang garis panduan yang diberikan ini mengongkong. Aku tidak bebas menulis dengan gaya yang aku mahu, jadi penerbitan jurnal akademik ini aku rasakan seperti sesuatu yang membosankan juga. Tidak pasti di masa hadapan adakah aku akan meneruskan proses ini. Bagi aku menulis dengan bebas itu lebih membahagiakan. Tetapi menulis dengan bebas pun punyai sisi-sisi kontranya. Jika sudah terbiasa menulis dengan bebas tanpa kongkongan, kita boleh jadi syok sendiri. Menerbitkan sahaja buah pandangan kita tanpa ada panduan editorial dan kawalan kualiti.
Sesetengah teman menasihatkan aku untuk menulis dalam kedua-dua aliran ini. Katanya tidak perlu memilih. Boleh menulis dalam kedua-dua rangka tersebut. Namun pilihan ketiga ini juga ada sisi kontranya, yang paling utama dan jelas adalah keletihan jiwa dan raga. Kerana penulisan yang perlu dihasilkan berganda-ganda.
Oleh kerana malam ini aku memutuskan untuk menulis bebas, jadi aku mahu tulis sahaja apa yang aku mahu, tanpa ada halangan atau rangka konsep. Konsepnya hanya 'suka hati'. Dengan konsep ini aku bebas meluahkan apa sahaja. Mengisi balang karangan ini dengan apa sahaja yang aku mahu. Aku ingin sentuh sedikit perihal peristiwa dan kelelahan hari ini.
Hari ini dimulakan dengan benkel sejarah lisan yang bersambung dari hari semalam. Sambil mendengar dan melakukan mock interview, aku menyiapkan kerja-kerja hakikiku. Pagi ini cawan kesayanganku jatuh pecah, seolah satu petanda bahawa hari ini adalah hari yang tidak indah. Di sebelah tengah hari, aku ke Pulau Pinang untuk berdiskusi dengan teman sepejabat perihal hal-hal penganjuran aktiviti sukan. Kami bersembang sambil makan makanan tradisi Pakistan. Pulang dari Pulau Pinang, aku menghadapi satu peristiwa yang sedikit sebanyak menganggu emosiku ketika kereta aku mahu keluar dari tol Sungai Petani. Aku kemudian merasakan begitu lelah sekali. Sampai rumah sahaja, aku mandi, solat dan terus tidur. Selepas maghrib, aku luagkan sedikit masa bersembang, bercerita, dan bergelak ketawa bersama anak-anak di atas katil. Ini sedikit sebanyak mengubati emosi aku yang terluka sejak insiden di jalan raya pada hari petang.
Pada sebelah malam, aku meluangkan masa untuk bersembang bersama dengan Nazreen dari Bukuku Press dalam podcastnya iaitu Diaspora Podcast. Lama sudah aku tidak bersembang hal-hal buku kerana Kultura Podcast kini sudah mengalami zaman kegelapan selepas pengusahanya berpindah ke Sarawak. Podcast bersama Nazreen adalah perihal buku yang sedang dibaca, tetapi kami melalut juga ke isu-isu semasa terutamanya perang Israel ke atas Palestin dan Lubnan. Sebanarnya banyak buku yang aku mahu kongsikan dalam podcast tersebut, namun sempat kongsikan dua buah buku sahaja.
Melihat jadual mingguan aku, aku dapati tiada tanda-tanda aku bakal menjadi lebih banyak masa pada minggu ini dan minggu seterusnya. Semuanya sibuk diisi program dari pagi hingga ke malam, dari hari bekerja hingga ke hari minggu. Walaupun produktif dan memuaskan, ia tetap menyedut segala tenaga dan sangat melelahkan. Baiklah, sampai di sini sahaja monolog malam ini dalam satu himpunan aksara yang panjang. Sekadar mahu mencuri masa, dan mencatat sedikit renungan. Sekarang masa untuk kembali ke alam mimpi.
Saya baca juga keluhan-keluhan sahabat-sahabat penulis yang mengatakan buku wacana kritis di Malaysia ini tidak laku kerana rakyat Malaysia tak berminat dengan wacana kritis. Saya sebenarnya tak bersetuju dengan kenyataan ini.
Kadang-kadang saya rasa penulis ini dia syok sendiri. Dia rasa penulisan dia best dan hebat. Maklumlah disunting penerbit besar, dapat anugerah sastera berlori-lori, tapi buku tetap tak laku. Habis akan disalahkan pembaca tak berminat baca buku sastera. Semua salah pembaca.
Pembaca tak minat wacana kritis. Pembaca tak minat hadam karya sastera. Pembaca tak suka baca buku akademik aras tinggi. Dan seribu satu lagi alasan menyalahkan pembaca jika buku tidak terjual. Tapi saya rasa, dari menyalahkan pembaca, eloklah disalahkan diri sendiri.
Bagi saya, kalau satu penulisan itu hebat dan bermutu, kita tidak perlu salahkan sesiapa. Buku itu akan jumpa pembacanya, tidak generasi ini, generasi seterusnya, tidak seterusnya mungkin 4-5 generasi akan datang. Kalau tak ada pembaca sekalipun, saya kira penulis patutnya sudah boleh bertenang, kerana dia telah menulis.
Dia telah jalankan apa yang mampu diusahakannya. Dia sudah ketengahkan idea. Dia tidak boleh paksa masyarakat untuk terima atau suka kepada penulisannya. Itu hak masyarakat untuk membuat pilihan. Tak semestinya wacana kritis itu ada pada buku sahaja, wacana kritis ini boleh didapati di dialog-dialog kritis, forum, syarahan, debat, dan sebagainya. Buku hanya salah satu medium wacana.
Lagi pun, saya kira, lagi aman kalau penulis itu menulis selari dengan kuntuman hatinya. Tak perlu sangat mengejar-ngejar pembaca. Ada yang sudi terbitkan karya kita, alhamdulillah. Ada yang sudi beli dan baca alhamdulillah. Kalau tidak ada yang sudi, boleh terbit sendiri, simpan, wariskan pada anak-anak buat kenang-kenangan. Bagi saya, begitu lagi aman.
Kadang saya bosan juga baca keluhan yang menyalahkan pembaca ini, tidak habis-habis. Tak kiralah penulis muda atau tua. Bagi saya, penulis yang baik bukan sibuk kejar dan salahkan pembaca. Tapi dia sibuk berkarya, kerana jiwanya di situ. Jiwa-jiwa pembaca ini, bukan dalam kawalan penanya. Maka haruslah dia fokus kepada mencari bahagia pada kembara redup karya penanya.
Dalam segmen wacana kritis mandiri bersama penulis di The Bibliophile Bookshop, pempengaruh buku tersohor tanah air Asha Kakchik telah membangkitkan satu soalan yang kontroversi, bolehkah pembaca itu mengkritik penulis?
Sesetengah intelektual yang membosankan pasti tidak membuka ruang kepada pembaca terutamanya jika pembaca itu tidak masuk ke "pintu ilmu" seperti pintu ilmunya. Bagi mereka hanya orang yang masuk mengikut pintu ilmu mereka sahaja layak berbicara soal-soal besar yang mereka bicarakan. Seolah-olah dalam hidup ini hanya ada satu pintu ilmu.
Saya tentulah tidak bersetuju dengan lagak intelektual yang membosankan seperti ini. Dalam wacana tersebut saya membawakan kalam Bart Ehrman dalam bukunya Misquoting Jesus. Buku ini tidak banyak dibaca oleh khalayak Malaysia kerana buku ini perihal agama Kristian, dan wacananya membincangkan kesejarahan kitab Injil. Tetapi ini adalah antara buku yang paling best saya pernah baca selama 34 tahun saya hidup. Jika terdampar di sebuah pulau keseorangan, buku ini salah satu buku yang saya akan bawa untuk mendampar bersama, (saya tidak dapat royalti tolong promote buku Ehrman).
Berbeza dengan sarjana lain yang melihat Injil dari sudut teologi. Ehrman mengkaji Injil dari sudut sejarah. Pada mulanya, Ehrman sangat judgemental kepada scribe (penyalin kitab Injil di monasteri) yang sering mengubah dan mengolah tulisan dalam kitab Injil. Namun apabila semakin tua dan semakin lama mengkaji, pada penghujung bukunya, Ehrman tidak lagi menyalahkan scribe yang sering mengubah, mentafsir, dan menambahbaik Injil.
Bagi Ehrman, pembacalah yang akan akhirnya menafsirkan apa-apa teks tulisan. Maka inilah poin saya, menafsir dan mengkritik sesebuah penulisan itu memang hak pembaca. Apabila penulisan itu telah keluar, penulis tidak boleh lagi menghalang orang lain menafsirkan penulisannya.
Cuma saya menerangkan bahawa, penafsiran pembaca tidak boleh dijadikan asas bagi menilai pemikiran penulis. Pemikiran penulis mestilah dinilai dari penulisan asalnya, bukan dari tafsiran yang telah dilakukan oleh orang lain terhadapnya. Biar pun seribu orang telah mengkritik dan menafsir sesebuah penulisan, jika kita hendak memahami penulisan tersebut, tetap kita kena pulang ke teks asal untuk berlaku adil. Kerana tafsiran orang lain telah bercampur dengan pemikiran yang asing dari pemikiran asal penulis. Bagi yang membaca buku Intelektual Yang Membosankan, kritikan saya terhadap buku-buku lain dalam naskah itu saya harapkan menganjurkan pada proses yang sama. Jangan percaya kepada kritikan saya, tetapi kembalilah pada buku-buku asal yang dikritik itu untuk dinilai sendiri.
Hari ini (31 Julai 2024) merupakan hari kesedihan bagi perjuangan kebebasan. Namun itulah harga perjuangan yang benar. Bukan sekadar laungan kosong, tapi hingga menyerahkan nyawa. Namun kehilangan pemimpin tidak akan mematahkan sayap perjuangan Islam termasuklah perjuangan Hamas di Palestin, pucuk baharu akan terus tumbuh, sentiasa. Hingga akhirnya penjajahan akan roboh ditelan sejarah.
Dahulu ada intelektual jadian yang mengkritik As-Syahid Ismail Haniyeh yang duduk berjuang di luar negara sementara bangsanya berjuang di medan Gaza. Hari ini beliau telah membenarkan kejujuran perjuangannya. Sementara intelektual yang membosankan yang mengkritiknya terus menjadi kuman yang tidak signifikan buat umat manusia.
Harum segar sang syahid yang setia berjuang membebaskan bangsa dan negara dari cengkaman penjenayah dan penjajah. Moga Allah ganjarkan seluas-luas syurga buat pejuang yang gugur di jalan pembebasan. Sedang mulut yang mencacinya kekal hina. Dalam kesedihan, akan ada pucuk baharu yang tumbuh, yang kekal setia, menjalari perjuangan, hingga nusa dan watan mencapai kemerdekaan.
Moga Allah merahmati sang syahid, yang pengorbanannya akan membajai jalan kemerdekaan.
Allahumaghfirlahuwarhamhu warhamhu.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Adakah syahidnya Ismail Haniyeh adalah kerana pengkhianatan Iran?
Saya sampai satu tahap nak termuntah apabila ada asatizah dan agamawan mengkritik Iran, kononnya bantuan mereka pada Palestin tidak jujur dan bermuslihat. Asatizah ini jumud, tak berfikiran jauh, mereka tak pernah ada kawan dalam kalangan orang Iran, mereka telan propaganda imperialis Amerika Syarikat, dan hanya baca kitab-kitab lampau. Mereka tersekat di masa lalu. Otak mereka tak mampu membaca masa depan umat. Mereka gagal lihat orang Iran sebagai manusia yang sama macam mereka. Ada hati dan perasaan, banyak juga jujur dalam bantuan mereka. Jika mereka baca sejarah dengan jujur, pengkhianat banyak datang dari negara-negara Arab tempat para asatizah ini pergi belajar. Kalau orang sunni Arab tidak khianat dan berkiblat pada Amerika Syarikat, Palestin sudah merdeka 20-30 tahun yang lalu. Tapi apa nak buat, minda senget mereka hanya boleh sampai konflik sunni-syiah, otak mereka tak dapat pergi jauh. Jadi kalau ada ustaz yang sibuk burukkan Iran, saya sarankan cepat-cepat kita lari dan jangan percaya kalam lusuh mereka.
Moga Allah merahmati saudara-saudara Syiah kita yang istiqomah membantu perjuangan Palestin, dan melaknat pengkhianatan pemimpin-pemimpin negara Arab.
Kadang-kala saya suka long-drive sorang-sorang, biasa suasana aman sambil melihat permandangan akan mengeluarkan banyak idea yang menarik.
Batu Bara Sejarah
Baru-baru ini saya berkesempatan membentangkan kertas kerja dalam satu seminar sejarah, antara yang saya sembangkan adalah perihal arwah atuk. Bagi saya pengajian sejarah adalah satu pengajian yang personal, satu eksplorasi pencarian diri. Bagi saya itulah yang menjadikan sejarah satu bidang yang menarik. Mungkin ada orang yang akan mengkritik bahawa dengan mengaitkan kisah peribadi, kajian akan menjadi tidak objektif. Namun bagi saya, sejarah tidak seharusnya begitu, sejarah yang menarik adalah sejarah yang berunsur manusiawi dan insani, yang mempunyai keterikatan. Bagi saya ikatan sentimental emosional itu satu kekuatan bagi sejarah, sebagai batu bara yang membakar semangat untuk saya terus mengekplorasi ranah-ranah silam yang menunggu mata-mata generasi baharu untuk memandang mereka semula.
Pada pandangan saya budaya kritik itu memang perlu disuburkan. Ada idea yang kita rasa tak kena, kita boleh utarakan pendapat dan kritikan kita. Kita ulas kenapa kita tidak setuju.
Dalam masa yang sama, kita kena bersedia untuk menerima kritikan orang lain pada kita. Sebab kita sendiri pun bukanlah pandai atau paling tajam ideanya. Bagi saya, orang yang menulis itu bukan paling pandai, tapi dia ada keberanian untuk meletakkan ideanya di tengah untuk dinilai dan dikritik oleh orang awam. Bila dikritik perlulah terima dengan hati yang terbuka, kecualilah kritikan itu bersifat peribadi dan tiada kena mengena dengan idea yang dibincangkan.
Cuma kadang saya kelakar sedikit dengan orang yang kononnya mengetengahkan idea ilmu mandiri kritis, tapi tak boleh terima kritikan orang lain. Seolah-olah kritikan itu miliknya sahaja dan milik orang aliran dia sahaja. Seolah kalau nak mengkritik kena baca semua buku aliran dia sahaja. Aliran dia yang paling best. Bila dia mengkritik dia angkat dirinya sebagai "kritis", tapi bila orang lain mengkritiknya, dia angkat orang lain sebagai "jumud".
Lebih kelakar, orang yang membosankan dan berlagak seperti intelektual, yang sibuk bergaduh di media sosial dan menggunakan hashtag #notaintelektual kata orang yang mengkritiknya tak faham idea yang dikritik dan tak pernah jumpa penulis yang dikritiknya.
Saya boleh terima bahagian pertama, mungkin saya tak faham idea istimewa hebat bombastik jargon "intelektual" nya itu. Sebab saya ini tidak bijak dan tidak intelektual. Cuma saya rasa kelakarlah sikit kalau kita hendak kritik seorang penulis kita kena pergi jumpa penulis tersebut.
Katalah kita nak kritik idea Clash of Civilization Huntington atau idea World Order Kissinger. Memang kita kena pergi jumpa mereka dahulu ke sebelum mengkritik ideanya? Tapi mereka sudah mati. Perlu ke kita gali kubur mereka sebelum kita boleh kritik idea mereka?
Saya juga tertarik dengan gaya penulisan Najibah yang memulakan buku ini dengan kisah peribadi. Bagaimana beliau bermula dengan membaca blog yang kemudiannya menemukan beliau dengan dunia buku dan kepustakawanan. Mengadun subjek yang kita mahu bahaskan dengan kisah peribadi sememangnya boleh menjadikan sebuah tulisan itu lebih manusiawi dan menarik. Antara pandangan Najibah yang saya minati adalah saranan beliau bahawa pembacaan itu perlu ada peningkatan. Membaca untuk hiburan dan liburan itu tidak salah untuk usia tertentu, namun kita tidak boleh statik di takuk tersebut. Pembacaan perlu meningkat kepada tahap yang lebih mencabar.
Membaca tulisan Najibah membuatkan saya merasakan bahawa setiap bibliofil itu perlu menulis pengalaman pembacaan mereka. Kerana masing-masing mempunyai perspektif mereka yang menarik, kecenderungan mereka berbeza menjadikan apa yang diulas berbeza. Najibah sebagai contoh, pada pandangan saya mempunyai kecenderungan untuk mengulas budaya bibliofilia dalam sejarah Islam. Beliau juga dilihat menggemari manuskrip dan sastera Arab yang saya lihat banyak dipetik dan diulas.
Semoga, selepas ini kita mempunyai lebih banyak perkongsian bibliofil seperti ini!
Semalam saya ada kuliah dengan Prof. Madya Dr. Hasrul Zakariah di bahagian sejarah. Kuliah semalam saya rasa sangat seronok. Kerana saya kira pensyarah yang menjadi gurunya memang seorang yang berpengetahuan luas. Bila dia sembang tajuk yang hendak diajar, segalanya dikupas dengan menarik, luar dan dalam. Beliau memang subject-matter-expert dalam bidangnya.
Cuma yang menarik, saya rasa. Guru saya tersebut turut melahirkan rasa bosannya kepada dunia akademik, yang baginya hanya mengulang benda yang sama dan tidak berani mencabar benda sedia ada. Andai ada tulisan yang mencabar pemikiran sedia ada, ia akan ditolak untuk diterbitkan oleh jurnal akademik.
Beliau juga membahas perihal bidang kajian. Contohnya bidang kajian yang dipilih oleh pelajar sarjana. Masing-masing mahu pilih tajuk yang senang kerana malas. Jadi beliau terpaksa dengar perbentangan sama selalu. Contohnya kajian tentang tanaman padi. Berulang-ulang dan membosankan.
Saya kira apa yang guru saya sebut itu, sama dengan apa yang pernah ditulis oleh Syed Hussein al-Attas. Perihal Imperialisme Intelektual. Kita bangga dengan tulisan dan kajian orang luar perihal masyarakat kita. Walhal kajian tersebut bukan memerlukan alatan kompleks. Kita pun boleh melakukannya. Tapi disebabkan tiada kesungguhan dan semangat, kita asyik mengulang kajian-kajian sama yang membosankan.
Buku ini merupakan buku PBAKL 2024 pertama yang berjaya saya habiskan. Buku Dunia Dalam Perenggan: Tinta Seorang Bibliofil tulisan Emmy Hermina Nathasia ini saya kira merupakan buku yang ditulis oleh seorang bibliofil heavyweight, beliau berjaya menghabiskan pembacaan sebanyak 137 buah buku pada tahun 2017. Saya sendiri, paling banyak, hanya pernah menghabiskan 23 buah judul buku setahun.
Pada pandangan saya, buku Emmy ini merupakan karya persuratan bibliofil yang berbentuk self-help. Ini dapat dilihat dalam bentuk penulisannya yang cuba mengajar sesuatu dan memberikan tips dan cadangan. Selain itu, beliau juga memperincikan kaedah-kaedah membaca yang boleh digunakan. Saya secara peribadi meminati gaya bacaan aktif. Di mana pembaca menilai secara kritis perihal apa yang dibaca, bertanyakan soalan along the way, dan mengaitkan apa yang dibaca dengan pengetahuan sendiri. Pembaca yang aktif juga akan menotakan bacaan mereka.
Emmy menekankan bahawa aktiviti pembacaan perlulah dikekalkan sebagai aktiviti yang menyeronokkan. Jika tidak, pembaca akan berhenti ditengah jalan. Membaca buku Dunia Dalam Perenggan juga membuatkan saya merenung tentang evolusi pembacaan saya sendiri.
Antara isu bibliofil lain yang menarik yang disentuh oleh Emmy adalah isu tsundoku, perkataan ini berasal dari Jepun di mana seseorang itu mengumpul banyak buku namun tidak dibaca. Saya sendiri sedang bergelut dengan isu ini, terlalu banyak buku dan terlalu sedikit masa untuk membaca. Namun, walaupun tidak sempat baca semuanya, bagi saya, lebih baik jika kita menyimpan koleksi buku yang kita mahu. Jika pun tidak dapat dibaca keseluruhan, kita masih boleh membuat rujukan dan membaca beberapa bahagian yang kita perlukan.
Banyak lagi isu-isu seputar bibliofil yang dibahaskan di dalam buku ini. Sememangnya buku tulisan Emmy Hermina Nathasia ini merupakan satu naskhah istimewa bagi pencinta buku, saya pasti bibliofil yang membacanya boleh merasakan keterikatan dengan isu-isu yang dibawanya. Ia boleh dikatakan sebuah naskhah dari pembaca untuk pembaca yang lain.