Sabtu, 2 Januari 2021

Blog: Meraikan 13 Tahun Penulisan


Jika blog ini merupakan manusia, blog ini sudah boleh melangkah masuk ke sekolah menengah dalam Tingkatan 1 kerana sudah mencapai usia 13 tahun. Malah usia blog ini lebih lama dari usia perkahwinan saya. Saya mula blogging pada tahun 2008, 13 tahun yang lalu. Waktu mula-mula blogging saya pun tak tahu apa itu blog, bagaimana ia berfungsi, untuk apa digunakan. Saya mula blogging selepas tengok adik saya ada blog.

Walaupun banyak posting-posting awal saya kelakar, tak matang, saya tak pernah delete, biarlah dia menjadi sejarah dan saya boleh lihat bagaimana gaya penulisan dan gaya pemikiran saya berkembang.

Masa zaman saya muda, hampir semua kawan-kawan ada blog, ramai yang kini sudah padam blog mereka, ada yang jadikan blog sebagai diari kehidupan, sebagai album gambar, saya jadikan blog sebagai tempat latihan menulis. Tempat saya belajar dan bereksperimen. Malah ia juga sering menjadi tempat saya menulis draf untuk penulisan lain, juga untuk pembukuan.

Kerana blog adalah platform kita sendiri, saya selesa menulis disana meski banyak platform yang lain. Apabila selesa, kita boleh menulis dengan tenang, bersemangat, dan yang paling penting jujur. Baru-baru ini saya buatkan page untuk blog saya Meniti Jambatan Masa, agar postingnya mudah dikongsi dan menemui pembaca, meskipun saya tidaklah terlalu aktif mempromosikannya. Sekadar ada.

Hujung tahun lepas sempat bersembang perihal blog di Kultura Podcast, sesi podcast tersebut banyak mengimbau kenangan. Tahun lepas saya agak aktif di blog, sekitar 115 postings. Sepuluh kali ganda lebih banyak dari tahun pertama saya mula blogging. 

Menulis itu menenangkan. Tempat menyalurkan perasaan. Tempat berimaginasi dan bermimpi. Tempat termenung dan berfikir. Tempat memarut sedikit kata untuk ditinggalkan dalam sungai sejarah, moga ia hanyut mudik bertemu generasi seterusnya.

Tiada ulasan: